דו"ח של אמנסטי חושף את מחדל בטיפול של מבקשי מקלט מאריתריאה

דו"ח חדש של אמנסטי חושף את מחדל בטיפול בישראל של מבקשי מקלט מאריתריאה. הדו"ח "בין שמיים לארץ" מתאר את האופן שבו מערכת המקלט של ישראל אינה פועלת לפי הסטנדרטים הבינלאומיים בראיונות המקלט, משתמשת ללא אבחנה בהליכי בחינה מקוצרים, מטפלת בבקשות המקלט בקצב איטי באופן בלתי סביר ומונעת את הזכויות מהממתינים להכרעה בבקשתם.

2017-05-23_205525

התוצאה של התנהלות זו היא אפס הכרה בפליטים אריתראים הנרדפים על רקע דתי. על בסיס דו"ח זה אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קובעת כי ההתנהלות של רשות האוכלוסין וההגירה בהקשר זה עולה עד כדי הפרה של אמנת הפליטים ומסכן את חייהם של מבקשי המקלט.

נמסר כי "דו”ח זה נושא את קולם של בני אדם שנמלטו ממרתפי עינויים, בתי כלא סודיים, כאשר רבים מקרוביהם נרצחו או הועלמו עלידי המשטר האריתראי ומדינת ישראל לא מעניקה להם אפילו את הזכויות הבסיסיות שיאפשרו את התקיימותם בכבוד מינימלי עד שישתנה המצב במדינתם. חלקם נמצאים בישראל כבר שנים ארוכות. המדיניות ביחס לאותם פליטים לאורך השנים, אשר נעה בין התעלמות להתעללות, בין עצימת עיניים לרשלנות מכוונת, בצירוף הניסיונות החקיקתיים מהעת האחרונה להרע את מצבם עוד יותר, היא מדיניות הרסנית מבחינת השפעותיה על חייהם ושלומם של הפליטים".

בניגוד להצהרות חוזרות ונשנות של הרשות, שר הפנים ושרת המשפטים, שכל בקשת מקלט נבחנת באופן פרטני, מעמיק ובלתי תלוי, הדו”ח החדש שלנו מוכיח שוב, בדומה לדוחות קודמים שהצהרות אלו רחוקות מאוד מהמציאות. מערכת המקלט הישראלית לא עושה את עבודתה. היא לא מטפלת במבקשי מקלט מדיני אלא נמנעת בכוונה מלאשר בקשות מקלט ועסוקה רק בחיפוש אחר דרכים מפוקפקות ואפילו לא חוקיות, לדחות מבקשי מקלט בסיטונאות.

עוד נאמר כי "מדובר כאן בחיים של אנשים, באנשים שנרדפים באריתריאה בגלל הדת שלהם או בגלל אמירות ומעשים אלו ואחרים שהשלטון האריתראי הדיקטטורי פשוט לא אוהבובגלל זה הם נכלאים בלי משפט בקונטיינרים ובמחנות כליאה סודיים ועוברים מסכות עינויים שלא ניתן לדמיין. מדובר בסודנים שנרדפים בגלל מוצאם האתני וחוו טיהור אתני שעדיין נמשך בסודן, המשפחות והחברים שלהם נרצחו מול עיניהם והם הצליחו לברוח ולהינצל. אלו האנשים שממשלת ישראל מסרבת להכיר בהם כפליטים. אלו האנשים שרשות האוכלוסין וההגירה מסרבת אפילו לבדוק את בקשות המקלט שלהם כראוי. אלו האנשים שחיים פה בלי יכולת ללכת לרופא כשהם חולים, בלי יכולת להשתכר ברמה המינימלית כדי לשלם שכ”ד ולהאכיל את הילדים שלהם, לקנות להם תרופות. אלו האנשים שהממשלה החליטה שמגיע להם להיות כלואים במדבר במתקן חולות, רק כי הגיעו לכאן כדי לבקש מקלט".

בניגוד לדעה הרווחת, ולמרות שקוראים להם פה “מסתננים”, יש להם אישור חוקי מהמדינה להיות פה. הם כן חוקיים. הם מבקשי מקלט והגיע הזמן שתהיה בישראל מערכת מקלט אמיתית, ולא מזויפת, שתטפל בהם כראוי ותיתן להם מעמד פליט וזכויות אדם בסיסיות, דבר כה פשוט שהם מחכים לו כאן כבר למעלה מעשור. על שר הפנים להורות בדחיפות על עריכת רפורמה רחבה במערכת המקלט בישראל, בשיתוף פעולה עם היועץ המשפטי לממשלה ועם נציבות האו”ם לפליטים, כך שהיא תפעל באופן עצמאי לחלוטין, שאיננו כפוף לדבר מלבד למחויבויותיה המשפטיות של מדינת ישראל להגן על פליטים כהגדרתם באמנת הפליטים. מערכת המקלט בישראל פועלת בצל פוליטיקה של דמוניזציה של מבקשי המקלט מאפריקה הנמצאים בישראל. לא ניתן לתת לאותה פוליטיקה לחלחל לתוך מערכת המקלט אשר אמורה לקבל החלטות באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי, בפרט כאשר ההשלכות של החלטותיה, במידה והן שגויות, הרות אסון – העמדת חייו, ביטחונו וחירותו של אדם בסכנה.

לקריאת הדו"ח, לחצו כאן