גידול של 14% בהרוגים בענף הבנייה; תקנות הפיגומים עברו והשביתה הכללית בוטלה

תקנות הפיגומים שהגיש משרד הרווחה אושרו אתמול (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה בכנסת לאחר שלושה ימי דיונים סוערים. בניגוד להסכמות המקוריות של משרד העבודה מול ההסתדרות, יחול התקן האירופי על פיגומים באתרי בנייה שגובהם למעלה מ-30 מטרים בתוך חצי שנה, על פיגומים שבין 8 ל-30 מטרים בתוך שנה וחצי, ועל פיגומים שמתחת ל-8 מטרים רק בעוד שלוש שנים. יו"ר ההסתדרות התנה הסכמתו בכך שלאחר תקופה זו לא יעשה כל שימוש בפיגום ישן בלא בדיקה וסימון שהוא עומד בתקן מטעם יצרן מורשה.

מאז פיצוץ הישיבה של הוועדה ביום שני והכרזת יו"ר ההסתדרות על כוונה לפתוח בשביתה כבר ביום ראשון הקרוב במידה והתקנות לא יעברו, התקיימו סידרה של ישיבות ממושכות בין משרד העבודה והרווחה, ההסתדרות והתאחדות הקבלנים. בעקבותיה הציע המשרד את ריווח תקופת המעבר עד להחלה מלאה של התקן.

ביום שני האחרון, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) בתום דיון סוער, שלא לאשר את התקנות – זאת מחשש לפגיעה בקבלנים אולם הדגיש כי הן יאושרו עד למועד פיזור הכנסת. יש לציין שבעת ההחלטה על פיזור הכנסת, סוכם שרק חוקים המועברים דרך ועדת ההסכמות, בה יושבים נציגים הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, עולים להצבעה בכנסת.

2019-01-02_193721

פיגום על פי התקן האירופאי באתר בנייה ברחוב גרוזנברג 24 בתל אביב בביצוע חברת חיים מיכלוביץ (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)

בתום הדיון פיזר אלאלוף את הישיבה לאחר שהופעלו עליו לחצים משני הצדדים, הן מצד קבלני הפיגומים שביקשו שלא לאשר את התקנות המחייבות מעבר לפיגומים בתקן האירופי, והן מצד ההסתדרות שביקשה לאשר את התקנות עוד היום. גם ביום ראשון נערך דיון סוער בסוגיה. המהלך לשינוי תקן הפיגומים החל בחודש יולי השנה ביוזמה של משרד העבודה אשר פנה אל משרד הכלכלה האחראי לנושא כדי לשנות את התקן הקיים כיום מוולונטרי לרשמי.

בדיון שהתנהל סביב התקנות עלו שתי סוגיות מרכזיות עליהן הייתה המחלוקת: הראשונה נוגעת לפיגומים הקיימים. קבלני הפיגומים התרעמו על כך שבתוך זמן קצר הם אמורים להחליף את כל הפיגומים והבהירו כי לא יעמדו בכך ולמעשה התקנות עשויות להוביל לקריסתן של חברות רבות. במהלך הדיון סוכם כי קבלני הפיגומים לא יזרקו את הפיגומים הקיימים, אלא יתאימו אותם לתקנים החדשים בהתאם לדרישות מכון התקנים, ויסמנו אותם. אלא שלמהלך זה לוותה השאלה מי יפקח על התאמת וסימון הפיגומים, ולכך טרם נמצאו תשובות.

הסוגיה השנייה שעלתה במהלך הדיון נוגעת למשך הזמן שבו יוגבל השימוש בפיגומים. כמו כן דנו הצדדים לגבי משך הזמן הנדרש עד להכנסת הפיגומים החדשים. לפי התקנות הקיימות מדובר בפרק זמן של חצי שנה, אך הקבלנים טענו כי מדובר בתקופה קצרה מדי וכי מכון התקנים לא ערוך לכך. נציגי מכון התקנים שנכחו בדיון הסבירו כי יהיה צורך בתקופה של חודשייםשלושה על מנת להיערך לתקן, ולטענת הקבלנים אין מדובר בפרק זמן מספיק.

כאמור, במהלך הדיון הופעלו לחצים כבדים על אלאלוף, וקבלני הפיגומים טענו כי מדובר בעלות של מיליארדים בעוד במשרד העבודה טענו כי מדובר בעלות של 20 מיליון שקל. במהלך הדיון הציע אלאלוף תקופת הסתגלות של 10 שנים אך במשרד העבודה לא הסכימו לכך. נזכיר, כי תקנות הפיגומים היו חלק מההסכמות בין ההסתדרות לאוצר לפני כחודש בנושא שיפור הבטיחות בעבודה.

יצוין שבשנת 2018 עלה מספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה בכ-14% בהשוואה לשנה שעברה, זאת בניגוד ליעד שהציב משרד העבודה לירידה של 10% במספר התאונות. השנה נהרגו 41 בני אדם בתאונות בנייה (38 עובדים ושלושה עוברי אורח), ו-169 נפצעו באורח בינוני וקשה. חברות הבנייה שבהן נהרגו מספר העובדים הרב ביותר הן "אלקטרה בנייה" (5 הרוגים), "שיכון ובינוי סולל בונה" (3 הרוגים) ו"דונה חברה להנדסה ובניין" (2 הרוגים)

מנתונים שפרסמה ביום שני עמותת "קו לעובד" לסיכום שנת 2018 עולה כי 64% מתאונות הבנייה השנה נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה. הגורם השני בשכיחותו הוא נפילת חפץ (15%), ועובדים נוספים נפגעו כתוצאה מהפעלת מכשירי עבודה, קריסת קירות, התחשמלות, דריסה וגורמים נוספים. "העלייה המדאיגה במספר ההרוגים בתאונות היא תוצר של מחדליהם המתמשכים של משרדי הממשלה השונים והסחבת הבלתי נסבלת בה נקטו במהלך השנה כולה", נמסר מ"קו לעובד".