גוברת ההתנגדות לבולסונרו: מאות אלפי סטודנטים ומרצים מציפים את רחובות ערי ברזיל

בברזיל גוברת ההתנגדות לממשלתו הימנית קיצונית של הנשיא ז'איר בלוסונרו ובשבוע האחרון מאות אלפי סטודנטים ומרצים יצאו לרחובות ברחבי המדינה נגד המחנק התקציבי של ההשכלה הגבוהה.

כמו כן, הבית התחתון של ברזיל דחה ביום חמישי את יוזמתו הנשיא בולסונרו להעביר את ההחלטות הנוגעות לתביעות הבעלות על אדמות של הילידים במדינה לידי משרד החקלאות הנשלט על ידי בעלי הקרקעות הגדולים החומדים את קרקעות העמים המקוריים. חברי הפרלמנט הצביעו בעד השבת תחום האחריות לידי הסוכנות הלאומית לענייני הילדים, אך המהלך צריך לקבל גם את אישורו של הסנאט. הצעד של בולסונרו הדאיג פעילים חברתיים ושל העמים המקוריים, אנתרופולוגים ופעילים לאיכות הסביבה מאחר שהוא עשוי לפתוח אדמות אלה לחקלאות ולכרייה מסחריים של בעלי הון וחברות רבלאומיות, כולל ביערות הגשם באמזונס.

2019-05-25_162634

מאות אלפי סטודנטים ומרצים הפגינו השבוע בשדרות פאוליסטה שבמרכז סאו פאולו נגד המדיניות הניאוליברלית של בולסונרו (צילום: ורמליאו)

מכה נוספת של בולסונרו: הומופוביה וטרנסופוביה ייחשבו לפשע, כך קבעו השבוע שישה מתוך 11 שופטי בית המשפט העליון בברזיל. על פי ההחלטה, אפליה על רקע העדפה מינית או זהות מגדרית תיחשב זהה לגזענות. ההחלטה אמנם אינה סופית, ודיון נוסף בה יתקיים בתחילת יוני, אך פעילי הלהט"ב כבר אופטימיים. לדעתם ההחלטה תעניק לקהילה, אשר מותקפת תדיר על ידי ממשלת הימין, הגנה אמתית.

ברזיל היא אחת המדינות האלימות בעולם, והדבר אינו פוסח על הקהילה הגאה. לפי ארגון הזכויות "גרופו גיי דה באיה", לפחות 141 אנשי קהילת הלהט"ב נרצחו בברזיל בשנה האחרונה, ו-420 נרצחו בשנה הקודמת. בולסונרו אף אמר כי "היה מעדיף בן מת על בן הומו", וחטף ביקורת קשה לאחר שהודיע שאינו רוצה שברזיל תהיה יעד לתיירות להט"ב. למרות כל אלו, בברזיל התירו בחוק נישואים חדמיניים כבר ב-2013, ולזוגות מקהילת הלהט"ב אף הוענקו זכויות אימוץ.