גוברת הדרישה להעלאת שכר המינימום; מפגש פעילים בתל-אביב

הדרישה להעלאת שכר המינימום גוברת מדי יום. לדברי הפעילים הנאבקים למען העלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה "כל יום מפרסמים נתונים חדשים על עליות המחירים, על מימדי העוני, על זה שהשכר לא עולה אבל ששכר הדירה כבר בשמיים. אז אנחנו יודעים שאנחנו כועסים. וגם הם חייבים לדעת שאנחנו כועסים. אבל אנחנו רוצים דווקא להיות ממוקדים. יש דבר אחד שעומד לעלות להצבעה בכנסת ושיכול לשפר את החיים של כולנו: העלאת שכר המינימום ל-30 שקל בשעה, 5,580 שקל בחודש. אבל אם אנחנו לא נראה להם שאנחנו מתכוונים להיאבק על זה, הם שם בכנסת ובממשלה לא יעשו כלום כדי שזה יעבור. ולכן אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי שזה יקרה. בואו לכנס פעילים בתל אביב שיחשוב על דרכים לדרוש מינימום 30". הם הדגישו "תזמינו חברים ובואו עם רעיונות". הכנס יתקיים ביום שני הקרוב, 3 בנובמבר, בשעה 20:00 בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, קומה ב', בתל אביב.

2014-10-29_195152

יצוין שב"כלכליסט" פורסם הבוקר (רביעי) שמזה כמה שבועות שיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, עוסק בהעלאת שכר המינימום במשק, העומד כיום על 4,300 שקל ברוטו בחודש למשרה מלאה, או 23.12 שקל לשעה. לאחרונה נפגש ניסנקורן עם שר האוצר יאיר לפיד ועם ראש נשיאות ארגוני המעסיקים, צבי אורן, אך השיחות ביניהם לא התקרבו ליעד שהציב ניסנקורן העלאת שכר המינימום ל-4,700 שקל. זאת לעומת שכר מינימום חודשי של 5,580 שקל (או 30 שקל לשעה), כפי דורשת קבוצה גדולה של חברי כנסת במסגרת הצעת החוק שהגיש ח"כ דב חנין (חד"ש). ארגון כוח לעובדים מצדד בהעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה וסיעת האופוזיציה היחידה בהסתדרות, סיעת חד"ש, דרשה אף היא שארגון העובדים הגדול בישראל יצטרף למערכה כדי להשיג אותה מטרה "ולא פחות מזה" – כפי שנאמר אתמול בישיבת בינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות) שנערכה בית הוועד הפועל של ההסתדרות בתלאביב.

לפיד אמנם שוקל העלאה של שכר המינימום גם הוא, אך על פי הפרסומים הוא מעוניין שהיא תהיה בגובה של כ־200 שקל בלבד. בתגובה נמסר ב"כלכליסט", שוקל עתה ניסנקורן לפתוח בקמפיין ציבורי רחב למען העלאה משמעותית של שכר המינימום. אם תוכניתו תצא לפועל, זאת תהיה המערכה הציבורית הגדולה הראשונה של יו"ר ההסתדרות החדש. אך לדברי העיתון הדיון הציבורי בשכר המינימום עוסק בשאלה אחת מרכזית: מהו השכר המינימלי שניתן לחיות ממנו בכבוד בישראל? חלק מהתשובה ניתן למצוא בנתוני הביטוח הלאומי. על פי חישובי המוסד, שכר שיהיה נמוך מכ-4,750 שקל בחודש ברוטו למשרה מלאה, ישאיר חלק גדול מהמשפחות העובדות בתוך מעגל העוני.

איזה שכר מינימום יכול להבטיח רווחה יחסית? לפני חמישה חודשים החל בכנסת קמפיין להעלאת שכר המינימום ל־30 שקל לשעה, או 5,580 שקל לחודש במשרה מלאה. את הקמפיין, שהניע למעשה גם את ההסתדרות וגם את לפיד לבחון את שכר המינימום, יזם ח"כ חנין מחד"ש ועל הצעת החוק חתמו 77 חברי כנסת מכל הסיעות מלבד יש עתיד. בסכום כזה, ההכנסה של אותה משפחה תהיה גבוה ב-1,040 שקל מקו העוני. ההצעה עדיין לא הועלתה לוועדת השרים לחקיקה והיא חלק מקמפיין ציבורי להעלאת שכר המינימום.

ההעלאות האחרונות בשכר המינימום נולדו בהסכם בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים שפחות או יותר נכפה על משרד האוצר. בינואר 2011 חתמו יו"ר ההסתדרות דאז ואיש העסקים כעת, עופר עיני, וראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, על הסכם שהעלה את השכר בשתי פעימות מ-3,850 שקל ל-4,300 בחודש. האוצר נאלץ להסכים, לאחר שזמן לא רב לפני כן דחה הצעה דומה של עמיר פרץ.

30 שקל לשעה בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/30minimum

דף הפייסבוק – כנס הפעילים בתלאביב:

https://www.facebook.com/events/965154163500135/?source=1&sid_create=2564002981