בעקבות המדיניות הגזענית של ממשלת הימין מעמיקה ההתנהגות הברוטלית של המשטרה

ביום שני האחרון שוחררו בהוראת בית המשפט 21 מפגינים שמחו בחיפה נגד רצח המפגינים בעזה נעצרו בליל שבת (18.5) תוך הפעלת כוח רב. את המאות שהפגינו באזור בילוי בעיר התחתית, חסמו שוטרים ומנעו מהם באלימות הנפת דגלי פלסטין. המשטרה טענה בבית משפט השלום, אליו הובאו במוצ"ש להארכת מעצרם, כי המפגינים חשודים ב"תקיפת שוטר".

2018-05-22_195934

שטרים מתנפלים על המפגינים ביום שישי בחיפה (צילום: נדין נאשף)

 

אחד העצורים – מנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, ג'עפר פרח, סיפר בבית המשפט כי  שוטר שבר את רגלו בבעיטה את ברכו בעת שניסה לגשת לבנו שותת הדם שהיה עצור אף הוא. לאחר שהתפתל מכאבים בתחנת המשטרה במשך שעות, הועבר לביה"ח ואושפז. בהיותו באשפוז נכבל למיטה והשוטרים סירבו לאפשר לבני משפחתו ולח"כ איימן עודה לבקרו.

אמיר סלמה, שופט ביהמ"ש בחיפה, דחה את טענת המשטרה וסירב לדרישתה להאריך את  המעצר, והעצורים שוחררו (21.5) עם הגבלה על השתתפות בהפגנות. במוצ"ש (20.5) הפגינו מאות יהודים וערבים במושבה הגרמנית בחיפה נגד אלימות המשטרה כלפי מפגינים, נגד רצח המפגינים בעזה, להסרת המצור מעל עזה, לסיום הכיבוש ולשלום צודק ישראלי-פלסטיני. את ההפגנה ארגנו מק"י וחד"ש יחד עם ארגוני זכויות אדם וזכויות נשים.

ממשלת נתניהו פועלת להשתיק כל קול של מחאה והתנגדות לירי הנפשע בעזה שהפיל למעלה ממאה קורבנות בנפש ואלפי פצועים. הסבב הנוכחי של הדיכוי האלים החל עוד בהפגנה שארגנה ועדת המעקב בשכונת ארנונה בירושלים נגד החלטת הנשיא טראמפ  להעביר את השגרירות האמריקאית מת"א לירושלים (15.5).

הפרשן לענייני משטרה של חברת החדשות, משה נוסבאום, הציג במהדורת סוף השבוע (20.5) תיעוד של אלימות השוטרים כלפי המפגינים בירושלים, ביניהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת. אלימות קשה במיוחד הופנתה כלפי מפגינים ערבים שהניפו דגלי פלסטין. הדגלים נלקחו מהם בכוח, וכמה מהם אף נעצרו. בתגובה ששודרה בכתבה, הודתה משטרת ירושלים כי אמנם "אין איסור על נשיאת  דגלי פלסטין" אך טענה כי התנהלות השוטרים הייתה לדבריה "תגובה לקריאות הסתה".

את המסע לדה לגיטימציה של המחאה הפוליטית הוריד לשפל נוסף שר הביטחון אביגדור ליברמן שכינה בחשבון הטוויטר שלו (20.6) את ח"כ איימן עודה ושותפיו ברשימה המשותפת "מחבלים" ותבע לעצור אותם. דברי הבלע הפשיסטיים של שר ההסתה נענו בשתיקה רועמת מצד סיעות המחנה הציוני ויש עתיד, ולא בפעם הראשונה. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), לשעבר מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, הגדיל לעשות, וכתב בתגובתו כי "נמאס מזה שהמשטרה שלנו הפכה לשק החבטות של נבחרי הציבור הערבים מהרשימה המשותפת". בכך התייצב לוי לימין הממשלה במסע סתימת הפה של הציבור הערבי ושל הנהגתו.

ככל שהכיבוש מסתבך בפשעיו ונכשל במטרתו לרסק את ההתנגדות העממית ואת הגינוי בעולם, וככל שמתברר כי תרגילים כמו העברת שגרירות ארה"ב לירושלים אך מחריפים את המצב, גובר הפחד של ממשלת נתניהו-ליברמן מהתפשטות הביקורת על פשעיה בציבור הישראלי. וכך מתאשרת שוב הקביעה הידועה, כי כיבוש ודיכוי מובילים לסתימת פיות, לחיסול סדרים דמוקרטיים ולסיאוב השלטון במדינה הכובשת.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב