בית הדין הארצי לעבודה הכירה בהסתדרות כארגון העובדים היציג בחברת נס

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום אתמול את ערעור הנהלת נס בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שלפיה ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג בחברה. הרכב השופטים, בראשות הנשיאה, ורדה וירטלבנה, אישר את פסק הדין הקודם ובמקביל הפנה את הצדדים להמשיך במשא ומתן להסכם קיבוצי.

2018-07-13_171553

פעילי התארגנות העובדים בנס (צילום: ועד עובדים)

פסק הדין ניתן אתמול לאחר שבאפריל האחרון קיבל בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את עמדת ההסתדרות שלפיה היא ארגון העובדים היציג בחברה והורה להנהלת נס לחדש את המשא ומתן מולה.

רבים מעובדי נס התאגדו בהסתדרות לפני יותר מ-3.5 שנים, ומאז החל להתנהל משא ומתן להסכם קיבוצי ראשון בה. במאי אשתקד הגיש ארגון העובדים בקשה דחופה למתן סעדים וצווי מניעה נגד נס, בתביעה לקבלת מיליון שקלים ולעצירת מה שהוא טען כפגיעה בהתארגנות עובדי החברה. ההסתדרות טענה אז כי "מזה תקופה ארוכה, הנהלת החברה גוררת רגליים ונמנעת מלהביא לסיומו של המשא ומתן, במקביל למטרה שהיא שמה לעצמה לסכל בכל מחיר את התארגנות העובדים. זאת, חרף העובדה שאנחנו עומדים בישורת האחרונה של המשא ומתן לחתימה על ההסכם הקיבוצי".

לטענת ההסתדרות, "אין מדובר באירועים נקודתיים, אלא במסכת הפחדות ולחצים מתוכננת ומתוזמנת, שכל מטרתה לחסל את ההתארגנות". לדבריה, "נס בחרה להתחמק מחובתה לנהל את המשא ומתן עם העובדים ועם ההסתדרות, שכבר הוכרה כארגון העובדים היציג בחברה, ונקטה בשיטה של סחבת וגרירת המשא ומתן על פני זמן ממושך. לבסוף, נס אף ביקשה לסגת משולחן המשא ומתן לגמרי, תוך שימוש בטענה כי בחלוף הזמן, ההסתדרות איננה עוד ארגון העובדים היציג בקרב עובדיה".

ראש ההרכב בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, דורי ספיבק, קבע אז כי "מספר עובדי נס עומד על 3,049 ומספר החברים מהם בהסתדרות עומד על 1,028. לכן, מדובר ביותר מהשליש הנדרש לייצוג וההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי נס. על הנהלת נס לחדש לאלתר את המשא ומתן הקיבוצי לכריתת הסכם קיבוצי מיוחד עימם". השופט קרא לצדדים "לשים את מחלוקות העבר מאחוריהם ולפתוח, בתום לב ובנפש חפצה, דף חדש במערכת היחסים הקיבוצית בחברה". הוא התיר לצדדים לערער על פסק הדין בבית הדין הארצי לעבודה, וכך עשו נס וההסתדרות.

יצוין שעובדי חברת טכנולוגיית המידע נס טכנולוגיות פתחו באפיל אשתקד בצעדים ארגוניים על רקע לגרירת רגליים מצד הנהלת החברה במו"מ לקראת הסכם קיבוצי ראשון. החברה מספקת שירותי מחשוב למאות לקוחות גדולים במגזר הפרטי והציבורי. במסגרת צעדי העובדים, נערכו כנסי עובדים ואספות הסברה, לא טופלו תקלות במערכות מחשוב של גופים שונים, ולא ניתנה תמיכה בעבודתם השוטפת של הלקוחות – מהנפקת טפסים ואישורים ועד לניהול העבודה הסדירה באמצעות תוכנות שונות.