בית הדין הארצי לעבודה: ההסתדרות הארגון היציג בנמל אשדוד; סכסוך בפלאפון

בית הדין הארצי לעבודה קבע אתמול (שלישי) כי עד להודעה חדשה, ההסתדרות הכללית היא ארגון העובדים היציג בנמל אשדוד. זאת לאחר שבשבועות האחרונים החלו חברי ועד פורשים מהנמל להחתים חלק מהעובדים להסתדרות הלאומית. הרכב השופטים בראשות נשיא בתי הדין לעבודה השופט יגאל פליטמן, קבע כי במהלך ההליך עומדת להסתדרות הכללית "חזקת היציגות" והיא רשאית לפעול כארגון היציג במקום העבודה. כמו כן דרש פליטמן כי כל הצדדים בהליך, לרבות הנהלת הנמל, "ינהגו בהגינות". השופטים סירבו לבקשת ההסתדרות הלאומית לקבוע כי קיימת כעת תקופת התמודדות בין ארגונית.

2017-02-08_212334

הפגנת עובדי פלאפון מול משרדי ההנהלה, מאי 2016 (צילום: ועד העובדים)

השופט הקצה להסתדרות עשרה ימים להגשת תצהיר לקראת הדיון הבא, שלאחריו יהיו להסתדרות הלאומית עשרה ימים נוספים להגיש תצהיר נגדי. כמו כן הזמין בית הדין את היועץ המשפטי לממשלה להגיש את חוות דעתו בעניין, ובאם יבחר בכך יוכל לעשות זאת בתוך 21 יום. מעורבות היועמ"ש נדרשת מאחר שמדובר בסוגיה עקרונית הכוללת מעבר בין ארגונים בשירות ציבורי שנערכת בו רפורמה.

בשבוע שעבר פנתה ההסתדרות הלאומית להנהלת נמל אשדוד והודיעה על היותה ארגון העובדים היציג בנמל לאחר שהחתימה עובדים בו על הצטרפות אליהעוד דרשה ההסתדרות הלאומית כי החברה תחל לנהל עמם את המשא ומתן על הפרטת בנמלים.

יצוין שאתמול ועד עובדי חברת פלאפון הכריזה על סכסוך עבודה, לאחר כמה חודשים של משאומתן על הסכם עבודה חדש, שלא הבשיל לכדי הסכם. הסכם העבודה הקודם הסתיים בסוף 2016. ועד העובדים בפלאפון מסר ש"המשאומתן נסחב יתר על המידה, ושההנהלה נוקטת מדיניות מכוונת של מריחת זמן", ולכן החליט להחריף את הצעדים והכריז על סכסוך עבודה. יו"ר ועד עובדי פלאפון, ברק לוי, מסר: "ההטבות הסוציאליות ותנאי הרווחה להם זכאים העובדים הם הדברים המנחים אותי לפני חתימה על הסכם קיבוצי בחברה. שוק הסלולר נמצא בתקופה מורכבת ומאתגרת, ובאנו למשאומתן עם הגורמים הרלוונטיים בידיים נקיות, אבל לא נקבל בשום אופן הכתבות והנחתות חדצדדיות מההנהלה". לוי הדגיש: "לא נהסס לנקוט צעדים ארגוניים".