באישור בית הדין: עיצומי האחיות יימשכו תוך ניהול מו"מ עם האוצר

עיצומי האחיות ימשכו, תוך קיום משא ומתן, זאת לאחר שבית הדין הארצי לעבודה דחה אתמול (שלישי) את בקשת הערעור של המדינה על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כי עיצומי האחיות יימשכו ללא קיזוז משכרן. השופט ביקש מהצדדים להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי. נציגי המדינה אף טענו בדיון "שעיצומי האחיות מסכנים את החיים של החולים", אך ללא כל הוכחה לכך.

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, לקראת הדיון בבית הדין האזורי לעבודה (צילום: הסתדרות האחיות)

 

יו"ר הסתדרות האחיות ואחים, אילנה כהן, מסרה בסוף הדיון: "מתוך אחריות לבריאותם של אזרחי ישראל אני קוראת למשרדי הבריאות והאוצר לנהל משא ומתן אינטנסיבי על מנת לפתור את מצוקת האחיות העובדות בעומסים בלתי נסבלים. צריך לסיים אחת ולתמיד את האשפוז במסדרונות בית החולים, ואת התורים הבלתי נסבלים בקופות החולים ובטיפות החלב." לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש):  "במקום שהמדינה תקשיב לנשות המקצוע, המכירות היטב את צרכי הציבור והעובדים, בוחרת ממשלת נתניהו לנסות ולדכא את דרישות האחיות באמצעות בתי המשפט. אני מחזק את ידיהם של האחיות והאחים במאבק הצודק למען מערכת הבריאות הציבורית וזכויות העובדים שלהם".

עיצומי האחיות החלו ביוני האחרון, והם כוללים הימנעות של האחיות מביצוע מטלות בירוקרטיות הנגזרות מתכנית המדדים הלאומית של משרד הבריאות ומהאקרדיטציה (מתן תקן איכות בינלאומי) של בתי החולים. מדובר במטלות כגון מילוי טפסים ממוחשבים המתעדים את הפעילות, או מטלות לוגיסטיות, שלהימנעות מהן אין כל השפעה או פגיעה בטיפול בחולים עצמם. לטענת הסתדרות האחיות, במציאות שבה חסרים תקני אחיות, הצטברות עומס גדול של מטלות שאינן נוגעות ישירות לטיפול בחולים פוגעת במטופלים.

ביולי האחרון הוחרפו העיצומים וכללו גם את מרפאות בריאות הציבור של משרד הבריאות, כחלק ממחאה של אחיות בריאות הציבור על העומס עליהן ועל כך שנקראו לעבוד במהלך חופשת הפסח כדי לתת חיסוני חצבת ללא כל תגמול. ביולי הודיעה המדינה כי שכר האחיות יקוזז בעד 20% בעקבות העיצומים, ובתגובה פתחה הסתדרות האחיות בשביתה כללית שנמשכה יום וחצי. בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בת"א ב-24 ביולי נקבע כי העיצומים יכולים להימשך והצדדים ייכנסו למו"מ בפיקוח בית הדין.