אשדוד על הכוונת: ההסתדרות חתמה על הסכם שיאפשר את הפרטת נמל חיפה

בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה שאישרה בשבוע שעבר את מכירת נמל חיפה לחברה רבלאומית, ההסתדרות חתמה אתמול (ראשון) על הסכם קיבוצי שיאפשר את המהלך. במסגרת הפרטת הנמלים שמקדמת ממשלת הימין, מוקם כעת נמל נוסף במפרץ שיתחיל לפעול ב-2021, ושיופעל עלידי חברת ממלכתית סינית. לפי הערכות, חברות סיניות צפויות להתמודד על רכישת הנמל הוותיק לאור האפשרות לסינרגיה בין שני הנמלים, כפי שנעשה לאחרונה בנמל פיראוס ביוון.

נמל חיפה (צילום: ויקימדיה)

נמל חיפה הוא הנמל הממשלתי השלישי שיוצא להפרטה בסיועה של ההסתדרות והגדול ביותר עד כה. ב-2007 אפשרה ממשלת הימין לבעלי מספנות ישראל, אנשי העסקים שלמה שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב, להפעיל את הנמל הפרטי הראשון בשטח המספנות תאגיד ממלכתי לשעבר שהופרט ב-1995. ב-2013 מכרה המדינה את הזיכיון להפעלת חברת נמל אילת לאחים נקש, שמכרו בשלב מאוחר יותר שליש ממניות החברה לפוגל.

כאמור, ב-2021 יצטרפו לתחרות שני הנמלים הפרטיים החדשים המוקמים באשדוד ובחיפה: נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד שיופעל עלידי חברה רבלאומית משוויץ "טיל" המפעילה נמלים מופרטים ב-26 מדינות. התחרות צפויה לפגוע קשות בהכנסותיו של נמל חיפה, שעתיד לספוג ירידה של מעל 50% בתנועת המכולות אליו וממנו בשנה הראשונה להפעלת הנמל הפרטי.

אתמול נחתם ההסכם לרפורמה בחברת נמל חיפה, במסגרתו יקבלו כ-200 מעובדי החברה חבילת פרישה בהיקף כספי של 2.7 מיליון שקל לעובד. ההסכם בין המדינה, חברת הנמל, ההסתדרות וועדי העובדים פותח את הדרך למכירת החברה לידי משקיע פרטי. יצוין שצעדי הפיטורים המתוכננים לקראת ההפרטה המעוגנים בהסכם כוללים בין היתר: תוכנית פרישה מרצון ל-200 עובדי הנמל. עובדי דור ב', שהתקבלו לעבודה עד 12 ביוני 2017, יהיו מוגנים מפני פיטורים קולקטיביים לתקופה של 10 שנים ממועד הפרטה.

יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד איים על עובדי נמל אשדוד, המתנגדים להפרטה ואמר כי "ההסתדרות תמשיך לפעול עד להשלמת הרפורמה גם בנמל אשדוד, דבר אשר יביא לשיפור השירות לציבור ולרווחיות של המשק כולו. הסתדרות הוכיחה גם הפעם כי היא שותפה אמיתית לרפורמות ולשינוים אשר יכולים לייעל את עבודה".