ארגוני הסגל הזוטר בכל האוניברסיטאות הכריזו סכסוך עבודה: מתכוונים לשבות

חברי הסגל הזוטר בשש אוניברסיטאות המחקר בישראל הכריזו אתמול (ראשון) על סכסוך עבודה במחאה על התמשכות המו"מ לשיפור תנאי עבודתם. משמעות ההכרזה היא שבעוד שבועיים מרצי הסגל, המהווים רוב בקרב המרצים באוניברסיטאות, יוכלו לשבות.

2017-11-20_203612

מחאה של הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל במארס השנה (צילום: ארגון הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל)

ארגוני הסגל הזוטר מייצגים כ-14 אלף דוקטורנטים, עוזרי הוראה, עמיתי הוראה ומורים מן החוץ באוניברסיטאות. הם מועסקים בתנאים של עובדי קבלן למספר מצומצם ומוגבל מראש של סמסטרים, שבסופם הם מפוטרים. חברי הסגל הזוטר דורשים, בין היתר, תוספות שכר והסדרת דרגות שכר בהתאם לתפקידם והבטחה כי לא יפוטרו מדי סמסטר, אלא במקרים של בעיות במשמעת או באיכות ההוראה.

בשמונת החודשים האחרונים מתנהל משא ומתן בין ארגוני הסגל הזוטר לבין ועד ראשי האוניברסיטאות והוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוה, לאחר שההסכם הקיבוצי הקודם שנחתם עמם הסתיים לפני שלוש שנים, ומאז לא חודש.

במסגרת המו"מ עמם הם דורשים שלאחר תקופת ניסיון שתמשך 3 סמסטרים, כל חברי הסגל הזוטר יועסקו לתקופה שאינה מוגבלת בזמן, ויפוטרו רק בשל סיבות הקשורות לבעיות משמעת חמורות או לאיכות הוראה נמוכה. בנוסף, הם דורשים כי במידה שהאוניברסיטאות יחליטו לפטר חבר סגל זוטר, הם יוכלו לעשות זאת רק לאחר שימוע ופיטוריו ייכנסו לתוקף רק שנה לאחר מכן.

בנוגע לשכרם, חברי הסגל הזוטר דורשים קביעת דרגת שכר לכל מעמד אקדמי, תוספת שחיקה וצמצום פערי שכר בין העובדים – בעיקר בין דוקטורנטים למסטרנטים. כמו כן, הם דורשים ליצור מודל שיאפשר לתגמל חברי סגל זוטר על פרסומים מדעיים, ולהשוות את תנאי העבודה השונים כמו למשל שי לחג, מימון ביטוחים, מענק מרצה מצטיין, פטור משכר לימוד, פדיון ימי מחלה ועוד לאלו המקובלים בקרב חברי הסגל הבכיר.

מנתונים שפרסמו חברי הסגל הזוטר, עולה כי שכרם של עמיתי הוראה ומורים מן החוץ בעלי תואר ראשון המועסקים כמרצים באוניברסיטאות מסתכם ב-5,281-4,380 שקל ברוטו בחודש למשרה מלאה; שכרם של עוזרי הוראה, עמיתי הוראה ומורים מן החוץ בעלי תואר שני מסתכם ב-6,700-5,281 שקל ברוטו בחודש למשרה מלאה; ושכרם של עמיתי הוראה ומורים מן החוץ בעלי תואר שלישי מסתכם ב-10,700-8,600 שקל ברוטו בחודש למשרה מלאה.

עמית שמרת, מזכ"ל ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן גוריון וחבר מטה המאבק של הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות, מסר היום כי "ההצעות שהתקבלו עד כה מהמעסיקים בישיבות המו"מ הינן פוגעניות, מגוחכות ומתעלמות מתנאי ההעסקה הקשים של חברי הסגל האקדמי הזוטר: ביטחון תעסוקתי הוצע לעשרות בודדות של חברי סגל מתוך כ-14 אלף עובדים, ובנושא השכר ההנהלות מתעקשות לשמר את פערי השכר וההעסקה של חלק מחברי הסגל הזוטר – דור העתיד של המרצים והחוקרים באקדמיה".