איגוד העו"סים: בגלל המצוקה הגוברת נרשם גידול של 85% של הפונים לרווחה

בשנה האחרונה נרשם גידול של 85% במספר הפונים ללשכות הרווחה. כך עולה מסקר שנערך ברחבי הארץ בשבועות האחרונים על ידי איגוד העובדים הסוציאליים בקרב 699 עובדות ועובדים סוציאליים. מטרת הסקר: ללבן את השלכות משבר הקורונה על השירותים החברתיים בישראל. "הנתונים מלמדים עד כמה מגיפת הקורונה הרסנית למצב הכלכלי, הנפשי והחברתי, לאור הטיפול הממשלתי הלקוי" נמסר מהאיגוד.

עובדים סוציאליים מפגינים מול ביתו של שר האוצר ישראל כ"ץ ב-20 ביולי 2020. שלישית משמאל: ענבל חרמוני (צילום: איגוד העו"סים)

 

עוד עולה מהסקר ש-91% מהעובדות הסוציאליות מדווחות על קושי של המטופלים במימון צרכים חיוניים כמו מזון, דיור, מים וחשמל; 97% ציינו שיש פגיעה בעבודה וההכנסה של שכירים ו-95% ציינו שיש פגיעה בהכנסה של עצמאיים. כמו כן, 79% מהעו"סים דיווחו על גידול בפניות הנוגעות למצוקה רגשית ונפשית, 59% על עלייה בפניות על בדידות. יצוין ש-72% דיווחו על פגיעה ביכולתם לתת מענה לבעיות; יותר ממחצית דיווחו על קריאת עזרה מאנשים שלא נזקקו לפני הקורונה לשירותי הרווחה ופחות ממחצית סיפרו שהם נאלצים לדחות פניות יותר מאשר בעבר או לייצר רשימות המתנה לקבלת השירות.

יו"ר האיגוד עובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, מסרה בעקבות הסקר: "בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם גידול של עשרות אחוזים בפניות ובהעמקה מטאורית של המצוקות. הילדים שנפגעים בבית, הנערים שנכבים מול הזום, הקשישים שמסתגרים בבדידותם, האלימות הגואה כלפי נשים. יש אוכלוסיות שמעולם לא היו בשירותי הרווחה וכעת מתקשים לסגור את החודש. המדינה לא השכילה להגדיל בהתאמה את המשאבים בשירותים החברתיים, ולכן לעובדות ולעובדים הסוציאליים אין יכולת לתת מענה, ובקושי לכבות שריפות. אם המדינה לא תתעורר היום ותשקיע את מה שנדרש – המגפה החברתית תתפוצץ לנו בפנים".