מאות אלפים הפגינו בצרפת ובלגיה נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלות

300 אלף עובדים, סטודנטים וגמלאים הפגינו אתמול (חמישי) ברחבי צרפת בדרישה לבטל את תיקונים הניאוליברליים בחוק העבודה על פי צו נשיאותי של הנשיא פרנסואה הולנד. במאמר שפרסם הבוקר (שישי) בעיתון הקומוניסטי "הומניטה", כתב מזכ"ל הפדרציה הכללית של העובדים ((CGT, פיליפ מרטניס, כי המחאה הפועלית לא תפסק עד לגניזת החוק. יצוין שהשביתות בבתי הזיקוק ומסילות הברזל בצרפת החריפו, לאחר שהממשלה אמרה כי אין בכוונתה לסגת משינוי חוקי העבודה, ועל אף אזהרות של חברות מפני הנזק הכלכלי של צעדי המחאה.

על פי קריאת הפדרציה הכללית, עובדי המתקנים הגרעיניים בצרפת הצטרפו אתמול לשביתה במסגרת סכסוך העבודה ההולך ומתעצם כתוצאה ממחלוקות לגבי הרפורמה בתנאי התעסוקה. באסיפות כלליות, הצוותים של 16 מתוך 19 המתקנים הגרעיניים תמכו בקיום שביתה בת יום אחד. מתקניה הגרעיניים של צרפת מספקים כ-75% מהחשמל בצרפת.

2016-05-27_154919

מנהיג הפדרציה הכללית של העובדים בצרפת, פיליפ מרטינס, יחד עם חבריו באיגוד עובדי המתכת, במהלך הפגנה ההמונית שנערכה אתמול בפאריס (צילום: הומניטה)

כמו כן, השביתות והמחסומים משבשים את פעולתם של שמונה בתי הזיקוק ברחבי צרפת. באחד מבתי הזיקוק: "פוס סור מר" שבמרסיי, פרצו אתמול תגרות כשהמשטרה הסירה את המחסום שהקימו השובתים במקום. שר התחבורה של צרפת, אלן וידאליס, אמר שב-40% מתחנות הדלק באזור פאריס אזל מלאי הדלק בעלי כלי הרכב נוהרים לתחנות הדלק בבהלה כדי לרכוש דלק בטרם תיגמר האספקה. סכסוכי העבודה הגיעו גם לעובדי מערכת הרכבות של צרפת ושביתה בקרב נהגי הרכבות המהירות גרמה לשיבושים בפעולת הרכבות הארציות והמקומיות. שיבושים נוספים צפויים בשבוע הקרוב עם הצטרפותם של עובדי רשת התחבורה הציבורית של פאריס, הכוללת קווי האוטובוסים והרכבת התחתית, לשביתות.

יצוין שהתאגידים הגדולים בצרפת פרסמו אתמול הודעה משותפת שבה נאמר כי "השביתות בתחבורה והקשיים להשיג דלק מתחילים להשפיע על הפעילות הכלכלית במדינה. חלק מהחברות נאלצות להאט את פעילותן, וזהו איום על הישרדותן". 

גם בבריסל בירת בלגיה, נערכה השבוע הפגנה המונית של כ-100 אלף עובדים נגד המדיניות הכלכלית הניאוליברלית של הממשלה, הכוללת רפורמות הדומות לשינויים שנעשו בחקיקה הצרפתית. על כך מסר העיתון היומי המקוון "סולידר" של מפלגת העובדים של בלגיה. ההפגנה הגדולה בבריסל הפכה לאלימה, כשכוחות המשטרה ניסו לדכא בכוח את המפגינים בשדרה המרכזית בעיר. מפקד משטרת בריסל הלך בראש הכוח, ורדף אחרי מפגינים כשהוא מחזיק בידו תרסיס גז מדמיע. בשלב כלשהו הגיע מפגין מאחוריו והיכה אותו בפניו באגרוף. המכה היממה את השוטר והוא איבד את הכרתו במקום. כוחות המשטרה הגיעו לבדוק את מצבו ופינו אותו לבית החולים.

סרטון: מפקד משטרת בריסל מקבל אגרוף ממפגין ונופל לכביש

https://www.youtube.com/watch?v=CDvsNvKOgII