יוון: שביתה כללית בת יומיים נגד המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלת סיריזה

ממשלת יוון החליטה במפתיע להעמיד להצבעה בפרלמנט תכניות רפורמה ניאו-ליברליות בפנסיה והביטוח הלאומי. רה"מ אלכסיס ציפראס עשה זאת כדי להוכיח לנושי יוון שהוא "בדרך נכונה", כפי שהכריז אתמול (שבת) במליאת הפרלמנט. המהלך השנוי במחלוקת הוביל לשביתה כללית של 48 שעות של המגזר הפרטי והציבורי בהובלת האיגודים המקצועיים ששיתקה את יוון במשך יומיים. השביתה החלה ביום שישי בבוקר והסתיימה הבוקר. במהלכה נספקה התחבורה הציבורית, המעברות לא הפליגו, התעשייה, העיתונים והמסחר שבתו. איגודים מקצועיים שקראו לשביתה הכללית מסרו כי  המהלך של ציפראס הינו המסמר האחרון בארון המתים של מעמד העובדים ביוון, הכורע תחת נטל הצנע. המפלגה הקומוניסטית (KKE) ומערך העובדים המעמדיים (PAME) קראו לעובדים, לסטודנטים, לחקלאים ולגמלאים לצאת לרחובות וקיימו הפגנות בהשתתפות רבבות בשבע ערים מרכזיות. פעילים קומוניסטים המשיכו להפגין גם הבוקר, למרות שהשביתה הכללית הסתיימה.

בעקבות איומים של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית נמצאת ממשלת אתונה שוב מול אפשרות של חדלות פירעון ביולי, כאשר האג"ח וההלוואות שקיבלה מהבנק העולמי וקרן המטבע יעמדו לפירעון. במכתב שהודלף לעיתוני אתונה כתבה קריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, אזהרה חריפה. אם הנושים של יוון לא יסכימו לארגון מחדש של חובותיה של המדינה, קרן המטבע תפרוש מתוכנית החילוץ לחלוטין.

2016-05-08_200204

פעילי המערך המעמדי של העובדים מפגינים, אתמול, במרכז אתונה (צילום: המערך המעמדי של העובדים)

"כדי שנתמוך ביוון בהסכם חדש, חיוני ששותפיה האירופיים של יוון יבססו את הסיוע שלהם על מטרות תקציביות ריאליסטיות ואמצעים בני קיימא להגיע אליהן", ביקרה לגארד את אזלת ידם של היוונים ביישום רפורמות הניאו-לילבריות. יצוין שליוון חוב של 180% מהתמ"ג והוא רק גדל מדי שנה חרף "תכניות הסיוע" .שש שנים עברו מאז שיוון קיבלה את "הלוואת החילוץ" הראשונה שלה, וכיום מגיע הסיוע ל-240 מיליארד יורו. מאז חילוץ שלישי בשווי 86 מיליארד יורו בקיץ האחרון, המגעים נקלעו לקיפאון. מכתבה של לגארד חושף את המחלוקת בעמדותיהם של המשתתפים בחילוץ. "איננו מאמינים כי ניתן להגיע לעודף תקציבי ראשוני של 3.5% מהתמ"ג בהסתמכות על העלאות מסים, שגם ככה הם גבוהים, על בסיס מס צר, קיצוץ מופרז בתקציבים ומהלכים חד פעמיים כפי שהוצע בשבועות האחרונים", הדגישה לגארד.

על עמדת הקומוניסטים היוונים בנוגע ל"תכניות החילוץ" ולשביתה הכללית (באנגלית):

http://inter.kke.gr/en/articles/Everyone-must-take-part-in-the-2-day-general-strike/