המדינה לבג"ץ: מיגון הכפרים הבדואים היא בידי תושביהם

נציג המדינה מסר אתמול לבג"ץ שמיגון הכפרים הבדואים היא בידי תושביהם. תושבי כפרים הערביםבדואים בנגב, בהם כפרים מוכרים וכפרים לא מוכרים, יחד עם שורה של ארגונים מהנגב וארגוני זכויות אדם, הגישו ביום רביעי עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה לספק פתרונות מיגון מיידיים לכפרים בנגב, מוכרים ובלתי מוכרים, בהם מתגוררים כ-100 אלף תושבים. בפרט, דורשים העותרים הצבת מיגוניות ניידות בכפרים, לצד היערכות להקמת מרחבים מוגנים. העתירה נידונה בפני השופטים דנציגר, זילברטל וסולברג.

2014-07-18_130248

את העתירה הגישו עורכי הדין עאוני בנא ונסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח,בשם תושבי כפרים – בהם עומאר אלוקילי מהכפר הלא מוכר עוג'אן, דודן של הילדות מראם ואסיל אלוקילי שנפגעו השבוע מירי רקטה, וכן בשם המועצה לכפרים הלא מוכרים בנגב, ארגון רופאים לזכויות אדם, פורום דו קיום בנגב, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון וכן האגודה לזכויות האזרח.

בעתירה מצוין, כי אף שתושבי הכפרים הבדווים מתגוררים בטווח סכנה מיידית לפגיעת רקטות מרצועת עזה, אין בהם תשתית קבועה של מרחבים מוגנים, וגם לא מיגוניות ניידות או אמצעי מיגון זמניים אחרים. זאת, בשעה שרבים ממבני המגורים בכפרים הם מבנים ארעיים, לרוב פחונים וצריפים, שאינם יכולים לספק הגנה. השבוע נמסר, כי הכפר עוג'אן, בו מתגוררות האחיות שנפגעו, הוגדר על ידי צה"ל כ"שטח פתוח". בימים האחרונים אירעו כמה נפילות בתחומי כפרים לא מוכרים.

בשנים האחרונות פנו תושבים וארגונים שונים שוב ושוב אל משרד הביטחון ופיקוד העורף בדרישה לפעול למיגון הכפרים. רבים מהמכתבים לא נענו. באחת התשובות שנמסרו, במענה לפניית רופאים לזכויות אדם ב-2009, נמסר כי נערכות פעולות שונות להסברה בקרב התושבים, אולם אין כוונה להוסיף אמצעי מיגון ביישובים הבדואים מלבד רהט.

עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח, אמרה: "עצוב לומר כי הכתובת היתה על הקיר. עשרות אלפי תושבי הכפרים הבדווים בנגב אינם מוגנים בשום צורה מירי הרקטות מעזה. הצבת מיגוניות ניידות יכולה גם כעת להציל חיים .עו"ד עאוני בנא המייצג את העותרים אמר אתמול בדיון כי "מדובר בלעג לרש, כשמדברים על אנשים שאין להם כלום, ומשווים את מצבם לישובים המוכרים שם יש תשתית תכנונית. כשמדברים על זה שהמיגוניות יכולות לספק הגנה מינימאלית וזה לא אמצעי טוב, אז אנו רוצים את האמצעי הלא טוב הזה שיהיה שם. הם אומרים שצריך קודם מקלטים ציבוריים וזה רק בסוף אז אנו כן רוצים שיתחילו עם הסוף. הם לא יכולים לבנות לא מקלט פרטי או ממ"ד, הם בעצם לא יכולים לעשות כלום כדי להגן על עצמם".