חופש ביטוי נוסח סמינר הקיבוצים: בוטל ערב על הנכבה

מכללת סמינר הקיבוצים בתל-אביב החליטה לבטל אמש (ב') וברגע האחרון ערב עיון העוסק ביום הנכבה הפלסטיני. המארגנים קיבלו אישור לערוך את האירוע מהנהלת המכללה, אבל שעה בלבד לפני תחילתו נודע להם שערב העיון מבוטל. זאת, לאחר שאוניברסיטת חיפה ביטלה לפני מספר שבועות ברגע האחרון אירוע ביוזמת סטודנטים של חד"ש על יום הנכבה.

 

ערב עיון שבוטל על ידי ההנהלה נשא את הכותרת "נרטיבים של עצמאות, תקומה או נכבה", ואורגן ביוזמתם של מספר סטודנטים מהמכללה לפני כשבוע. ממארגני האירוע נמסר: "אמש היה אמור להיערך פאנל חינוכי לימודי בנושא נרטיבים שנוגעים למלחמת 48'. עקב אי הבנה עם הנהלת המכללה הערב לא התקיים בכותלי המוסד ולכן נאלצנו לקיימו בחוץ. אנו מבינים כי המכללה אינה פועלת בואקום וכי היא נתונה ללחצים פוליטיים".

יצוין שבעקבות סתימת הפיות באוניברסיטת חיפהף מרכז עדאלה והאגודה לזכויות האזרח פנו לנשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' אהרון בן-זאב, ולדיקן הסטודנטים, פרופ' חנן אלכסנדר, ודרשו מהם לשקול מחדש את ביטול האירוע האמנותי-הפוליטי לציון יום הנכבה שיזם תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה. האירוע אושר תחילה, אבל בוטל מאוחר יותר. מזכ"ל תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה, מוחמד ח'לאילה, הגיש בקשה לקיום אירוע אמנותי-פוליטי לציון יום הנכּבה, החל ב-15 במאי. בבקשה צוין כי באירוע תוצג ההצגה "סאג סלים – ساغ سليم" בכיכובו של השחקן סלים דאו. כן נכתב כי האירוע יהיה בהנחיית פעיל השמאל סער סקלי. הנהלת האוניברסיטה אישרה את קיום האירוע יומיים לפני המועד המתוכנן. לאחר מתן האישור החלה ההנהלה להטיל מגבלות שונות על האירוע.בין השאר נאסר על המארגנים לחלק כּרוזים הכוללים את המלה "נַכְּבָּה", בוטלה השתתפותו של סקלי, נאסרה כניסתו למתחם האוניברסיטה ואף עלה איום כי הוא יוצא משטח האוניברסיטה אם ייכנס אליו. ביום האירוע, כשעה וחצי בלבד לפני תחילת ההצגה, הוזמן הסטודנט ח'לאילה למשרד דיקן הסטודנטים. במשרד הודיעו לו כי עקב לחצים מצד שר החינוך, גדעון סער, מהנהלת האוניברסיטה ומאגודת הסטודנטים, הוחלט על ביטול האירוע באותו יום ועל דחייתו בשבוע.

בפנייה לנשיא אוניברסיטת חיפה ולדיקן הסטודנטים ציינו עורכי הדין סאוסן זהר מעדאלה ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח כי קיום האירוע האמנותי לציון יום הנכבה הוא חלק מחופש הביטוי הפוליטי, שהוא בעל מעמד חוקתי על-חוקי. למועד קיום האירוע סמוך לציון יום הנכבה חשיבות מכרעת במימוש חופש הביטוי הפוליטי ועל כן ביטול האירוע ואף דחייתו למועד אחר מרוקנים מתוכן את המהות שמאחורי קיום הפעילות. כך נפגע חופש הביטוי הן של המארגנים והן של הסטודנטים המשתתפים באירוע. שני הארגונים דרשו בפנייתם לחזור ולאשר את קיום האירוע, ללא כל דחייה ולפי האישור המקורי. הם הזכירו כי באישור המקורי ניתנה האפשרות לחלק פליירים הכוללים את המלה "נכבה" והתאפשרה השתתפותו של סקלי.