צ'אבס: יש להלאים את הזהב

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, הורה לבנק המרכזי להשיב לוונצואלה עתודות זהב של המדינה בשווי של 11 מיליארד דולר היושבות בבנקים שונים במערב כגון בנק אנגליה. הוראה זו ניתנה על רקע מחירי הזהב המאמירים לרמות שיא מול היחלשותו של הדולר. אתמול הודיע צ'אבס שבכוונתה של ארצו להשיב בהדרגה למדינה 211 טונות זהב, היושבים בבנקים בארה"ב, באירופה, בקנדה ובשוויצריה, מתוך סך של 365 טונות עתודות זהב שבידי המדינה. כך על פי סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

 

 

צ'אבס מודיע על הלאמת ענף הזהב במולדתו (צילום: פרנסה לטינה)

 

"מאז 1980 מחזיקה ונצואלה 99 טונות זהב בבנק אנגליה", הודיע הנשיא בטלוויזיה הממלכתית של ונצואלה. " אני סבור שיש להביאם הביתה. זו ההחלטה נכונה". באוגוסט השנה, ערכן של עתודות הזהב של ונצואלה עמד על 28.6 מיליארד דולר. שר האוצר של ונצואלה, חורחה ג'יורדני, אמר שהיחלשותו של הדולר, העובדה שארצות הברית כמעט הגיעה למצב את חדלות פירעון ומשבר החוב הריבוני באירופה מסכנים את חסכונותיה של המדינה ולכן הם יהיו בטוחים יותר בוונצואלה או אצל בעלות בריתה.

עוד הודיע הנשיא "יש חוקים המאפשרים לנצל את הזהב והפעולות הקשורות אליו. אנחנו עומדים להלאים את המגזר חיפושי הזהב והפקתו ולהפוך אותו לעתודות בינלאומיות משום שערך הזהב ממשיך לעלות. הצלחנו להגדיל את העתודות, ויש לנו בין 12 ל-13 מיליארד דולר של עתודות זהב. אנחנו חייבים להמשיך עם זה". המדינה מחזיקה באחת מעתודות הזהב הגדולות ביותר באמריקה הלטינית, באזור הדרומי של המדינה. על פי הנתונים הרשמיים, המכרות הרשמיים מפיקים 4.3 טון זהב בשנה. צ'אבס, שהלאים כבר חלקים נרחבים מהכלכלה, אישר בשנה שעברה לחברות לכריית זהב לייצא עד 50% מהתפוקה שלה, לעומת 30% קודם לכן. 50% הנותרים חייבים להימכר לבנק המרכזי.