גל מחאה ברחבי הארץ: מתמחים ואחיות נטשו מחלקות בבתי החולים

גל מחאה בבתי החולים בישראל – הפעם כנגד ההסתדרות הרפואית (הר"י) שמייצגת את הרופאים במאבק: היום (ג') קיימו ועדי הרופאים אספות הסברה בכל בתי החולים, בהן הוצגה טיוטת ההסכם הקיבוצי שהושג לאחר יותר ממאה ימי צעדים ארגוניים. רבים מהרופאים סבורים שההסכם אינו מביא לשינוי מהותי במצב התקינה ותנאי העסקת הרופאים.

 

בנוסף מוחים הרופאים על רעיון ה"אזיק האלקטרוני", כפי שחלקם מגדירים זאת. מדובר באפליקציה בטלפונים החכמים שתעקוב אחר הרופאים באופן מקוון – במקום שעון נוכחות.

בעקבות התנגדותם לסיכומים אלו נטשו בשעות הבוקר 200 מתמחים בבית החולים מאיר את המחלקות – ונתנו את אות הפתיחה למהלך. מספר שעות לאחר כן נטשו מאות מתמחים בבתי החולים רמב"ם גם הם את המחלקות – והם מפגינים ברחבה החיצונית של בית החולים. זמן קצר אחר כך עשו זאת גם המתמחים בבתי החולים תל השומר, איכילוב, קפלן ושלוותה – וערכו אסיפות הסברה. בבית החולים איכילוב הצטרף אל המתמחים גם מנהל בית החולים, הפרופ' גבי ברבש.

המחאה, כך נראה, צפויה להתפשט גם לבתי חולים נוספים. בבית החולים בילינסון המתמחים קוראים לחבריהם לעזוב את המחלקות ולהתכנס כדי לשמוע הסברים על ההסכם המתגבש – שלטענתם רק עלול להגביר את עומס העבודה עליהם. קריאות דומות נשמעות בבתי חולים נוספים ברחבי הארץ.

על פי ההסכם, אותו גיבשו בהסתדרות הרפואית ובאוצר, העלאת השכר תיפרס על פני שמונה עד עשר שנים. גם לגבי תוספת התקינה לא הגיעו הצדדים לעמק השווה, אך הוחלט כי תתבצע פריסת חלק מהתקנים על פני מספר שנים. יש לציין תקנים עליהם התחייב האוצר בהסכמים קודמים עדיין לא מומשו בבתי החולים בארץ, כך שתוספת התקינה נותרה בגירעון.

גם בנושא שעות עבודת המתמחים בתורנויות, הנמשכות כ-28 שעות ויותר בכל פעם, לא בא המשבר על פתרונו. בהסכם ישנה התייחסות לתוספת שכר מסויימת החל מהתורנות השביעית בכל חודש, אולם בתי החולים לא חוייבו להגביל את מספר התורנויות, או את שעות התורנויות הארוכות של המתמחים – שימשיכו לעבוד באותה מתכונת.

מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "בעשרת החודשים האחרונים מקיימת הנהלת ההסתדרות הרפואית משא ומתן אינטנסיבי עם המדינה, על מנת להגיע להסדר הטוב ביותר למען הרפואה הציבורית בישראל. מדובר במהלך מורכב הנועד לענות על הצרכים הדחופים של הרפואה הציבורית בכלל ושל הרופאים בישראל בפרט. כפי שקורה לאורך כל משא ומתן, גם כאן דולפות החוצה חלקי ידיעות שאינן התמונה כולה. על מנת שלא לפגוע בהליך המו"מ, מבקשת הר"י שלא לפעול על פי שמועות אלה, אלא להמתין לרגע שבו יגובש הסכם וניתן יהיה לחשוף את פרטיו".

יצוין שם האחיות בבית החולים תל השומר נטשו הבוקר שתי מחלקות פנימיות והשאירו צוות מצומצם בלבד של שתי אחיות במחאה על כך שהנהלת בית החולים אשפזה חולים מעבר לתפוסה של 100 אחוזים. יו"ר ועד האחיות, שמוליק בן טל, מסר לוואלה! חדשות כי "אנחנו במאבק מתמשך. הבוקר התפוסה עברה את ה-100% לכן הוריתי לאחיות מהמשמרת לעזוב את המחלקות ולהשאיר רק אחיות שעומדות בתקן. כרגע נשארות שתי אחיות על 40 חולים ואחות נוספת לחולים המונשמים. זה מאבק בלתי מתפשר וארוך לא מדובר פה על שכר מדובר פה על איכות הטיפול שאנו נותנים לחולים.