לאחר הדיכוי הרצחני בסוריה: מעצר פעילי שמאל וזכויות האדם

 

לאחר הדיכוי הרצחני בסוף השבוע, במהלכו נהרגו כמאה אזרחים בהפגנות שדוכאו ביד קשה על ידי שירותי הביטחון, החל הלילה שבין שבת לראשון מסע של מעצרים בקרב פעילי שמאל ולמען זכויות האדם ברחבי המדינה. כך מסר הבוקר (א') העיתון הצרפתי "הומניטה".

הרשויות בסוריה שחררו בצהריים ממעצר את דניאל סעוד, מנהיג זכויות אדם העומד בראש "הוועדה להגנה על הדמוקרטיה", שנעצר אתמול בביתו בעיר בניאס, על ידי מנגנוני הביטחון הסורים. לדברי חבריו של סעוד, הוא נעצר באופן מנהלי וללא צו, דבר המוכיח לטענתם כי תקנות החירום שהנשיא בשאר אסד ביטל כביכול – עדיין תקפות.

 

מפגינים אתמול (שבת) בסוריה (צילום: הומניטה)

עוד נמסר כי בחסות הלילה פתחה המשטרה החשאית בדמשק בגל מעצרים נגד מתנגדי השלטון – כך מסרו הבוקר ארגוני זכויות אדם בסוריה. עדי ראייה סיפרו כי השוטרים, לבושים בביגוד אזרחי וחמושים ברובים, פרצו לבתים בפרוור עיר הבירה זמן קצר לאחר חצות, ועצרו מספר פעילים המתגוררים באזור.

רק בשבוע האחרון הסיר הנשיא בשאר אל-אסד את חוקי החירום בסוריה לאחר 48 שנה, בניסיון לפייס את המפגינים. עם זאת, גורמי האופוזיציה הבהירו היום כי נוכח גל המעצרים האחרון, הם רואים את המהלך כריק מתוכן.

במקביל, מנסות הרשויות בסוריה לדכא את ההתקוממות גם בזירה המקוונת: כלי תקשורת אמריקניים ציטטו את סוכנות הידיעות הממלכתית הסורית שטענה כי בדמשק זועמים על הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר וכן על אתר שיתוף הסרטונים יוטיוב ומאשימים אותם בשקרים.

 "פייסבוק, יוטיוב וטוויטר משקרים ביחס לאירועים במדינה. כוחות חיצוניים מנהלים קמפיין תקשורתי שמטרתו להטעות ולנפח כל דבר הקשור להפגנות", נכתב. עם זאת, חשוב להדגיש כי שלטונות סוריה אינן מציגות תמונה משלהן לנעשה במדינה. הן אינן מפרסמות צילומים רשמיים, עבודת העיתונאים נאסרה ומרבית המידע מגיע מהמפגינים עצמם או מארגוני זכויות אדם הנמצאים בקשר עם גורמים בחו"ל.