מסמך: גורמי תכנון ובנייה מאיימים על השטחים הפתוחים בגליל

מאת מערכת האתר "דוגרינט".

מהם המאבקים העיקריים בגליל? אילו ארגונים פועלים בשטח? הרפורמה בתכנון מסכנת את יכולתה של החברה האזרחית להשפיע. מערכת האתר דוגרינט הצטרפה לפעילות למען השטחים הפתוחים בגליל. במערכת דוגרינט התקבלה החלטה לראות בדו"ח האיומים של החברה להגנת הטבע קריאה לפעולה, והזדמנות להכיר ולחשוף בפני הגולשים את הארגונים הפועלים למען שימור הטבע והשטחים הפתוחים בגליל.

מהו דו"ח האיומים על השטחים הפתוחים?
אגף שימור סביבה וטבע הוא הזרוע הביצועית של החברה להגנת הטבע. זו השנה הרביעית מוציא האגף דו"ח המסכם את האיומים על השטחים הפתוחים בישראל בתחום התכנון והבניה. השטחים הפתוחים בישראל הולכים ומצטמצמים, ומצויים תחת לחץ מתמיד ואיומים בלתי פוסקים על ערכי הטבע והנוף המצויים בהם, על ידי גורמי יזמות ופיתוח שונים, בעיקר בממשלה אך גם במגזר הפרטי. קיימת עלייה רציפה במספר האיומים. בשנת 2009 נרשמו 81 איומים, ובדו"ח הנוכחי של 2010 נרשמו 98 איומים, מהם 23 חדשים, שמעידים על הלחצים ההולכים וגוברים על השטחים הפתוחים בישראל.

יחד עם זאת, מהדו"ח עולה בברור כי בשנה האחרונה חלה התקדמות משמעותית ביישום מדיניות בת קיימא בכל הקשור לשימוש מושכל במשאב הקרקע. לשמחתנו, 15 מאבקים סביבתיים הסתיימו השנה בהצלחה ומספר דומה של מאבקים נמצאים במגמה ברורה של שיפור. למשל, מאבקים פורצי דרך כמאבק על חוף פלמחים ועמק ססגון בבקעת תמנע. התקדמות זו מעידה מצד אחד על בגרות של מערכת התכנון, שמשכילה לאזן בין צרכי הפיתוח לצרכי השימור, ומצד שני על התחזקות משמעותית של ארגוני החברה האזרחית הפועלים בתיאום, תוך הפגנת נחישות גדולה, מקצועיות רבה וכמובן, מתוך אמונה עזה בצדקת הדרך.

הרפורמה בתכנון מסכנת את יכולתה של החברה האזרחית להשפיע על ההצלחות הסביבתיות בשנה האחרונה מעיבה כצל כבד הרפורמה בתכנון, אשר אושרה על ידי הממשלה ומקודמת בכנסת. עיקרו של החוק החדש הוא חיזוק יכולותיה של הממשלה והרשויות המקומיות לקדם מיזמי נדל"ן ותשתית, במקביל להחלשת יכולותיה של החברה האזרחית להשפיע. כיום, חוק התכנון והבניה הקיים מסדיר מערכת תכנון היררכית ומאוזנת, המאפשרת במידה רבה בלימה וריסון של יוזמות פיתוח, העלולות ליצור נזק בלתי הפיך לשטחים הפתוחים במדינת ישראל.

במסגרת הדו"ח בחנו מה היה עולה בגורלן של כל אותן הצלחות סביבתיות בשנה האחרונה אילו הרפורמה היתה כבר מיושמת, והמסקנות צריכות להדיר שינה מכל מי שהסביבה יקרה לליבו. אילו חוק התכנון והבניה החדש היה חל כבר בשנה זו, ספק רב אם ניתן היה למנות את כל אותן הצלחות המופיעות בדו"ח זה. במטרה לשנות ולתקן את החוק החדש, מובילה החברה להגנת הטבע את "המטה לתכנון אחראי", קואליציה של כ-30 ארגונים סביבתיים וחברתיים.

לשמירה על השטחים הפתוחים יש חשיבות בהיבטים רבים: סביבתי, נופי, חינוכי ותרבותי, חברתי וכלכלי. פעילויות השמירה על הסביבה, הטבע והנוף בישראל מתנהלות בצמתי קבלת ההחלטות במערכת השלטונית ומחוץ להם, במטרה להשפיע מהלכים קובעי מדיניות ארוכת טווח. הנסיון המצטבר מלמד, כי המאבקים הם חלק ממלחמת התשה בלתי פוסקת בזירת תהליכי פיתוח, שהיא זירה מורכבת ועשירה באינטרסים מנוגדים וסותרים זה את זה. זירה זו מחייבת ערנות מתמדת, בכדי לזהות את האיום הבא על משבאי הסביבה, בעיקרם השטחים הפתוחים הנחוצים לרווחת כלל הציבור בדור הזה ובדורות הבאים. החברה להגנת הטבע פועלת במגוון דרכי פעולה, ומפתחת כלים מקצועיים רב-תחומיים כדי לשפר את יכולת התגובה.

איך מודדים את הפגיעה בנוף ובשטחים הפתוחים? פגיעה בכמות והיקף השטחים: על-ידי שינוי ייעוד הקרקע למגורים, תעסוקה ועוד. ופגיעה באיכות וברצף השטחים: ישנם שטחים בעלי רגישות גבוהה, ואפילו פגיעה קטנה תהיה הרסנית עבורם. כמו כן, רצף הוא מדד הכרחי לקיום שטח פתוח איכותי. קיטוע של השטחים גורם להרס בתי גידול ומערכות טבעיות שלמות. יש לשמור על השטחים ולנהל אותם בצורה נכונה.

איומים שהוסרו ב– 2010
איילת השחר – שמירה על השטחים הפתוחים בסביבת הקיבוץ, ויתור על שינוי מקיבוץ למושב.
צומת ישי (כביש 77) – השנה נמשכה פעולה מואצת לסילוק מערום העפר בצומת ישי
פגיעה בנפתול נהר הירדן ליד קיבוץ בית זרע – נדחתה התכנית של רשות הניקוז, הכוללת פגיעה מיותרת בנהר הירדן, המיועד להיות שמורת טבע.
נחל גדורה – תוכניות ניקוז מזיקות בכביש עוקף קריות
בקעת הנדיב – כביש 653 – השנה הועדה המחוזית מחוז חיפה והחברה הלאומית לדרכים ומשרד התחבורה ירדו מהכוונה להעביר דרך במקום, ונראה כי לא יהיה צורך לפחות ב – 10 השנים הקרובות בתוכנית מזיקה זו.

איומים במגמת שיפור לטובה
כביש 6 (חוצה ישראל) מצפון ליוקנעם – ההישג המשמעותי של החלופה שהושגה הוא בכך שהיא מצמצמת את הפגיעה בשמורת הטבע אלונים ושער העמקים ועוד נדרשת להמשך קידומה אישור המועצה הארצית והממשלה.
חוף בצת – מלונאות – המועצה האזורית נענתה להצעת השר להגנת הסביבה ליזום תכנון מחודש של מרחב חוף בצת בהתאם למדיניות הסביבתית העדכנית וחוק הסביבה החופית אשר ימנע את הפגיעה הצפויה מביצוע התכנית המאושרת.
מגידו שדה תעופה בינלאומי – התכנית להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג איננה מוקדמת ויש שורה של שרי ממשלה שהביעו את עמדתם כנגד היוזמה במגידו: הגנת הסביבה, חקלאות, פיתוח אזורי ועוד.

הכוח הציבורי – עליית הקבוצות המקומיות לשמירת השטחים הפתוחים
החברה להגנת הטבע היא גוף ציבורי, ופועלת עם הציבור ולמען הציבור לשימור הטבע והסביבה. יחד עם החברה להגנת הטבע פועלים אלפי פעילים מקומיים המאוגדים כארגונים, עמותות, ועדי פעולה וקבוצות אזרחים. מאמץ משותף של אנשים וקהילות, עם ניסיון וידע מקומיים לצד תמיכה חיצונית של ארגונים ועמותות מקצועיות, יכול להניב הצלחות רבות ומשמעותיות, גם ברמה הארצית והלאומית.

להלן דוגמאות של מאבקים, והפעילים שמובילים אותם:

  1. מושבי הצפון – רפורמה בענף הלול – העמותה להצלת המשק החקלאי משפחתי וענף ההטלה ביישובי הצפון והגליל, ארגונים להגנת בעלי-חיים, האגודה לצדק חלוקתי.

  2. הצלת שמורת נחל שגור (קניון בית הכרם) – הקואליציה למען שמורת נחל שגור הכוללת ארגוני סביבה וחברה יהודיים וערבים בגליל והפורום האזרחי למען בקעת בית הכרם.

  3. חוף בצת – מלונאות – ציבור תושבים מן הגליל המערבי וארגוני סביבה.

  4. הצלת נחל בצת והשבת שפיעתו הטבעית – תושבים בגליל המערבי וארגוני סביבה.

  5. תמרת – הרחבת הישוב לגן לאומי – תושבי הישוב התומכים בניצול עתודות פיתוח קיימות ביישוב ועיבויו ללא פגיעה בשטחים פתוחים.

  6. מגידו – התנגדות לשדה תעופה בינלאומי – קואליציה של המועצה האזורית מגידו ועמותות סביבה מקומיות וארציות.

  7. כביש 6 מצפון ליוקנעם – ארגונים מקומיים וארציים שפועלת במשך שנים לקידום חלופות לכביש, כגון שדרוג מערכת הכבישים הקיימת.

  8. צמצום שטחי שמורות טבע בגלבוע- 60 מדענים מבכירי האקולוגים בישראל.