הם יאזינו לרעם המתקרב של פרסות סוסינו

מאת מייקל מור

חברת ג'נרל מוטורס שבה להרוויח מיליארדי דולרים. ואם ניתן ללמוד לקח מהעבר, הרי המשמעות היא: הגיעה העת לפיטורים!

ואולי לא. בשנות ה-80 וה-90, כאשר ג'נרל מוטורס הציגה דרך קבע רווחי ענק, מנהליה פיטרו במקביל רבבות פועלים בעיר הולדתי פלינט וברחבי מדינת מישיגן. כעת זה נראה, שהאדם היחיד שפוטר הוא המנכ"ל אדוארד וויטקאר.

אך אם הם אינם מפטרים, הם גם אינם מקבלים לעבודה.

במהלך המחצית הראשונה של 2010, צבר תאגיד ג'נרל מוטורס רווחים בסך 2.2 מיליארד דולר. לפי כתב העת "וול סטריט ז'ורנאל", באותה תקופה הוא הגדיל את מספר המשרות במפעליו ברחבי צפון אמריקה רק באלפיים – מ-113 אלף ל-115 אלף.

ומה שקורה בג'נרל מוטורס קורה בארצות-הברית כולה. הממשל התערב והזרים טריליונים[1] של דולרים במזומן ובערבויות, כדי להגן על אמריקה של התאגידים שעמדה לקרוס בשל טיפשותה, קוצר ראותה ורדיפת הבצע שלה. ומבחינת אמריקה התאגידית – זה עבד. אולי משום שבאותה עת עיקלו את רכושכם, לא הבחנתם, שהרווחים של 500 התאגידים הגדולים, הכלולים ברשימת כתב העת "פורצ'ון", חזרו לקדמותם. ב-2009, הרווחים קפצו ל-391 מיליארד דולר – גידול של 335 אחוזים ביחס לרווחים שלהם ב-2008. 500 התאגידים הלא-פיננסיים הגדולים ביותר 'יושבים' כעת על מזומנים בסכום כולל של 1.8 טריליון דולר – הסכום הגבוה ביותר של צבר מזומנים ב-50 השנים האחרונות.

הנה במה עלינו להתרכז באמת בבואנו לדון בג'נרל מוטורס ובחברות אחרות שקיבלו שי חינם מהממשל. העניין אינו כיצד נראים הבחורים-הלבנים-בחליפות לאחר ששוב ושוב טרפו את הקלפים. צריך לחפש את המשמעות של מינויו למנכ"ל ג'נרל מוטורס של דניאל פ. אקרסון, שהוא מנהל בקבוצת קרלייל.[2] המשמעות היא, ככל הנראה, שג'נרל מוטורס תנוהל מעתה בידי כמה ביריונים אמיתיים, שאינם נרתעים מלנפנף את החוק ואת ההגינות האמריקאית הבסיסית.

כדי להבין מה מתרחש, עלינו להתרכז בשורה התחתונה, כפי שהם עצמם נוהגים. ואילו השורה התחתונה אומרת, שעולם העסקים כולו מצא את הדרך להשיג ערימות של כסף מבלי לשכור אותנו לעבוד עבורם. איני בטוח, איך בטווח ארוך זה יביא להם תועלת. אולי הם תכנתו כך שהרובוטים, העושים כעת את רוב הדברים, גם יקנו אותם?

המסקנה היא: עלינו להכיר בעובדה, שרוב המנכ"לים של אמריקה אינם מעוניינים שכלכלת ארה"ב 'תחלים'. מבחינתם, זו לא תהיה החלמה – הרווחים ממש יוצאים להם מהאוזניים, כאשר שיעור האבטלה בארה"ב הוא 9.5%. בשיעור אבטלה כזה, הפועלים שלהם פוחדים לבקש אפילו העלאת שכר צנועה של 25 סנטים לשעה. מבחינת המנכ"לים, המצב צריך להישאר כפי שהוא. לנצח.

אך ככל שהחדשות הרעות הן רעות, החדשות הטובות טובות יותר. עוד ועוד מיליוני אנשים מגיעים לכלל הבנה, שנחוץ לנו "ניו דיל" חדש. עלינו לעצב מחדש את החברה בארה"ב, וזה דורש מעורבות של רבים.

הידעתם, שפורטוגל מקבלת כיום 45% מהחשמל שהיא צורכת ממקורות מתחדשים, וזאת לעומת 17% רק לפני חמש שנים? הידעתם, שכתב העת "סיינטיפיק אמריקאן" מצא, כי היינו יכולים להפסיק כל שימוש בדלק מאובנים (נפט, פחם) כבר בשנת 2030? הידעתם, שרוחות גבהים כשלעצמן יכולות לספק אנרגיה הגדולה פי מאה מהאנרגיה הנמצאת כיום בשימוש העולם כולו? והעיקר, בכוחנו לבצע את השינוי – אנו עשירים! אתם זוכרים את 1.8 טריליון הדולרים, השוכבים בחשבונות הבנק של התאגידים שלנו?

אך בעוד שייתר העולם מכוון צעדיו לעתיד, אנו סתם יושבים. הדבר היחיד שבכוחו להתניע את התהליך לעבר העתיד הוא הדבר שהתניע אותו גם בעבר: כפי שפעלנו בשנות ה-30 ובשנות ה-60, עלינו להפסיק לפחד מאותו 1% הנמצא בצמרת ולגרום להם לפחד מאיתנו. זו הדרך היחידה לשחרר את לפיתת המוות שהם לופתים בה את הארץ הזאת זמן כה רב ולהציל את עצמנו ואותם.

דבר אחד בטוח: אובאמה לא ייעשה זאת עבורנו. תשכחו גם מהקונגרס.

אם אנו חפצים בחיים שראוי לחיותם עבורנו ועבור ילדינו, עלינו להשיג אותם בעצמנו. איננו יכולים לחכות לבואו של חיל הפרשים. זה משום שאנו חיל הפרשים.

ובקומה העליונה של מגדלי ג'נרל מוטורס, השוכנים במרכז העיר דטרויט, עוד ישמעו את הרעם המתקרב של פרסות סוסינו.   

———

מייקל מור (Moore) הוא בימאי סרטים וסופר. בין סרטיו הנודעים: "רוג'ר ואני", "באולינג לקולומביין" "פארנהייט 9/11" ו"סיקו". הרשימה לעיל פורסמה באתר ZNet.

 



[1]  טריליון – אלף מיליארד.

[2]  קרלייל – תאגיד פיננסי בינלאומי ענק.