תקציב המדינה שאושר על ידי ממשלת הימין לוקח כסף מהשכירים לטובת העשירים

זוכרים את הסיפור על אודות רובין הוד, שהיה לוקח כסף מהעשירים כדי לחלק בקרב העניים? ממשלת הימין הצליחה לעשות עם הצעת התקציב ועם חוק ההסדרים לשנים 2018-2017 את ההפך המוחלט. בנימין נתניהו ומשה כחלון הפכו ל"הוד רובין" – קרי: לוקחים מהעניים כדי לחלק לעשירים!

2016-08-14_211005

הפגנה נגד הצעת התקציב בעת ישיבת הממשלה, ביום חמישי שעבר (צילום: פורום למאבק בעוני)

בסיפור העממי האנגלי, רובין הוד עמד בראש חבורה ששמה "האנשים העליזים". במציאות הישראלית ממשלת ישראל דואגת, בראש ובראשונה, לאנשים העשירים שבוודאי הופכים עליזים יותר בעקבות מדיניותה.

"כחלון מבקש להצטייר כ'שר אוצר חברתי'. יעני דואג לעממיות, כלומר דופק את העשירים. אבל לא באמת. בפועל הם חברים שלו. אז הוא עושה כאילו", דייק הפרשן גדעון עשת בטור שפרסם ב"ידיעות אחרונות" (11.8).

תקציב כחלון דומה עד מאוד לתקציביהם של שרי האוצר לשעבר יאיר לפיד, יובל שטייניץ, רוני בראון והאסיר המשוחרר אברהם הירשזון. מזה שנים רבות, לתקציב במדינת ישראל שתי מטרות עיקריות: שמירה על סטטוסקוו קולוניאלי בשטחים הפלסטיניים הכבושים ודאגה מתמדת להעלאת שיעורי הרווח של בעלי ההון והתאגידים הגדולים, הזרים והמקומיים. ומי שמשלם את החשבון הם השכירים, המובטלים, הסטודנטים, הנשים, ההוריםכי מעבר לוויכוח הסרק על "מיסוי הדירה השלישית" (שלכאורה "דופק את העשירים", כלשון עשת), במסגרת התקציב צפוי קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה של כ-4%. קיצוץ גדול יותר ממה שנעשה בעבר.

על פי "דה מרקר" (14.8), הוטל חיסיון על הדיונים שנערכו בשבוע שעבר בממשלה על תקציב הביטחון, אבל בסעיף זה אושרו יותר מ-120 מיליארד שקל (!) לשנתיים הבאות. בידיעה נאמר כי "תקציב 2018 יהיה 60.7 מיליארד שקל. תקציב הביטחון לא יכלול שורה של הוצאות ביטחוניות כבדות משקל כמו מעבר צה"ל לנגב, [הקמת] הגדר המזרחית, מים כלכליים, הפרטת תעש לשמירה על אסדות הגז של נובל אנרג'י האמריקאית ושותפה המקומי יצחק תשובה. מהידיעה ניתן ללמוד שהקיצוץ "הרוחבי" לא יחול על הביטחון. להיפך – עוד צפויות הוצאות נוספות מעבר ל"תקרה" של 120 מיליארד שקל. עוד סוכם בישיבת התקציב על שתי הורדות במס החברות ב-1% ל-24% בינואר 2017 ובאחוז נוסף ל-23% בינואר 2018. הורדות המס על התאגידים הגדולים (בייחוד בבעלות אמריקאית) תהיה משמעותית יותר וייתכן שישלמו רק 6% מס על רווחיהם – אם אכן ישלמו, כמובן.

"התקציב נושא בשורות של עידוד הצמיחה, הגדלת התחרות, צמצום פערים והפחתת יוקר המחיה", אמר נתניהו בתום הדיונים. בדיוק אותן המילים שנאמרו בעת כהונתם של לפיד, שטייניץ, בראון והירשזון.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב