רבבות קומוניסטים צעדו ברחבי יוון נגד התכתיבים הניאו-ליברליים של האיחוד האירופי

לקראת משאל העם ביוון שיתקיים ביום ראשון ובו יכריעו היוונים האם לקבל את דרישות הנושים, אמש (חמישי) הפגינו רבבות קומוניסטים שצעדו ברחבי יוון נגד התכתיבים הניאו-ליברליים של האיחוד האירופי. על פי דיווחי בעיתוני אתונה הבוקר, התקיימו יותר מ-100 עצרות והפגנות – הגדולות שבהן באתונה, סלוניקי וכריתים.  באתונה צעדו כ-20 אלף פעילים קומוניסטים בדרישה לדחות את תוכנית החילוץ – צעד שעלול להוציא את יוון אל מחוץ לגוש היורו.

הקומוניסטים הפגינו ובידיהם שלטים בהם נאמר פעמיים "לאו" – לא לתכנית האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומי ולא לעמדותיה של ממשלת סיריזה של השמאל. המפלגה  הקומוניסטית קראה לחבריה שלא לעשות שימוש בפתק ההצבעה של המשאל – אלא להטיל פתק בקלפי ובו מופיעה המילה "לאו" פעמיים. יחד עם זאת, ועל פי סקרים שפורסמו בעיתונים אתמול והבוקר, מצביעים רבים של המפלגה הקומוניסטים סבורים שיש לחזק את עמדת הממשלה בעת הזו ויצביעו על פי הצעותיו של ראש הממשלה אלכסיס ציפראס.

2015-07-03_193844

גוש הנוער הקומוניסטי בהפגנה שנערכה אתמול באתונה (צילום: תחנת הרדיו 902)

יצוין שביום ראשון תדון גם ממשלת ישראל לראשונה בהשלכות המשבר ביוון על ישראל. לבקשת ראש הממשלה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה הפורש, פרופ' יוג'ין קנדל, ימסור לשרים סקירה על המשבר ביוון. ביום ראשון צפוי להגיע לישראל שר החוץ היווני ניקוס קוציאס, שימריא לכאן מיד לאחר שישתתף במשאל העם. הוא אמור לקיים שורה של פגישות ובהן עם הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשנה לראש הממשלה ושר הפנים סילבן שלום, שר האנרגיה יובל שטייניץ וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי. כמו כן יסעד ארוחת ערב עם פרופ קנדל ויפגוש גם את יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק "בוז'י" הרצוג. הוא יבקר גם ברמאללה ויפגוש את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן).

הביקור היה מתוכנן עוד לפני פרוץ המשבר הנוכחי. בישראל העריכו שבעקבות חומרת המשבר היוונים יבקשו לדחות את הביקור, ושגרירות ישראל ביוון אף פנתה מספר פעמים ליוונים כדי לוודא שהביקור אכן מתקיים כמתוכנן. שר החוץ היווני הודיע שהוא מתעקש להגיע כפי שנקבע. זהו הביקור הראשון של שר החוץ היווני בישראל לאחר חילופי השלטון ביוון.