רבבות הפגינו בארה"ב נגד טראמפ; אלפים יצאו לרחובות עריה של רוסיה נגד פוטין

רבבות בני אדם יצאו אתמול (שבת) לרחובות בעשרות ערים בארצות הברית וכן מחוצה לה במחאה על מדיניותו של ממשל דונלד טראמפ בסוגיית שינויי האקלים. אחר הצהריים צעדו אלפים ממדשאת גבעת הקפיטול בוושינגטון לעבר הבית הלבן, המציין היום מאה ימים לכניסתו של טראמפ אליו. הנשיא עצמו חגג את המאורע בעצרת תומכים בפנסילבניה, במקביל לארוחת הכתבים המסורתית של הבית הלבן, שממנה הודיע שייעדר.

2017-04-30_205454

"מצעד העממי למען האקלים" כרזה בראש המפגינים שצעדו אתמול בוושינגטון (צילום: פיפלס וורלד)

ההפגנה למען האקלים שנערכת היום מתקיימת זו השבת השנייה ברציפות. בסוף השבוע שעבר משכה "צעדת העם למען האקלים" כ-15 אלף בני אדם. המפגינים, שאחזו שלטים שעליהן נכתבו סיסמאות כמו "דמיינו עולם חף משינויי אקלים", "כדור הארץ עדיף על רווחים", זעמו על כוונת טראמפ לחזור בו מתקנות סביבה שהטיל קודמו בתפקיד, ברק אובמה.

פעילי הסביבה סבורים כי הציבור בארצות הברית תומך במאבקם בנושא האקלים. לפי סקר של מכון "גאלופ" שנערך החודש, 59% מהאמריקנים מסכימים כי הגנת הסביבה צריכה להיות בעדיפות עליונה ולא תעשיית האנרגיה האמריקנית. הפגנות דומות בנושא נערכו גם באזורים נוספים בארצות הברית, כמו קליפורניה, ניו יורק, שיקגו, אריזונה, אלסקה, וכן מחוץ למדינה, כמו צרפת, אנגליה, פורטוגל, אוסטריה וזמביה. גם בתלאביב, מאות פעילי ארגוני הסביבה, ביניהם "מגמה ירוקה", "גרינפיס", "צלול", והחברה להגנת הטבע השתתפו בצעדת האקלים, שנערכה מול שגרירות ארה"ב. מארגני הצדעה מחו נגד מדיניות הנשיא האמריקאי הימני טראמפ, וקראו לו להכיר במשבר ההתחממות הגלובלית, ולחזור בו מאמירות לפיהן מדובר ב"המצאה של הסינים". בין המפגינים היום בתלאביב, חבר הכנסת הפעיל ביותר בחקיקה הסביבתית: דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת).

אתמול גם נערכו הפגנות ברחבי רוסיה נגד הנשיא ולדימיר פוטין תחת הסיסמא "נמאס לנו ממנו". ההפגנות נערכו בסנט פטרבורג, מוסקבה וערים נוספות. עשרות רבות של מפגינים נעצרו בהפגנה בסנט פטרבורג. לפי פעילי אופוזיציה יותר ממאה נעצרו. אחד מארגוני האופוזיציה דיווח כי 20 נעצרו בעיר טולה ועוד 14 נעצרו בקמרובו. העצרת במוסקבה הייתה שקטה ובנוכחות משטרתית גדולה. המפגינים צעדו כששוטרים חמושים מקיפים אותם מכל עבר "כדי לשמור על הסדר". המפגינים מחו נגד התמודדות של פוטין על כהונה רביעית במספר, למרות שהנשיא לא הודיע עדיין שירוץ בבחירות בשנה הבאה. ב-26 במרס נעצרו מאות בהפגנות נגד פוטין ברחבי רוסיה, הגדולות ביותר בחמש השנים האחרונות.