ראשי הימין שבשלטון סיכמו על העלאת אחוז החסימה ל-3.25%

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן סיכמו על העלאת אחוז החסימה בישראל מ-2 ל-3.25 אחוזים. השניים נפגשו השבוע, לאחר חודשים רבים שבהם התחבט ראש הממשלה בנושא, בניסיון לגבש רף מוסכם כחלק מחוק המשילות המשותף לישראל ביתנו וליש עתיד. ליברמן התגמש לקראת נתניהו ושרת המשפטים ציפי לבני, המתנגדת למהלך, כך שאחוז החסימה יעמוד בסופו של דבר על 3.25 אחוזים, ולא 4 אחוזים כפי שרצה בתחילה. מקורב לנתניהו אמר אתמול שהדברים "לא סגורים סופית".

 2013-12-27_162707

המחלוקת סביב העלאת אחוז החסימה היא אחד הנושאים הבודדים שמונעים את הכנתו של חוק המשילות לקריאה שנייה ושלישית, שכולל עוד את הגבלת מספר השרים וסגני השרים, הקשחת הקריטריונים להגשת הצעות אי־אמון ולפילוג של סיעות. הסיכום אליו הגיעו נתניהו וליברמן השבוע, סולל את הדרך להשלמת חקיקתו. "התנועה" היא השותפה הקואליציונית היחידה הנאבקת כיום נגד העלאת אחוז החסימה בישראל. שרת המשפטים, ציפי לבני, הביעה בשבועות האחרונים נכונות להעלות את הרף לשלושה אחוזים. ליברמן ונתניהו החליטו, כאמור, להעלות אותו עוד יותר.

"נתניהו כרגיל לא עומד במילתו ונכנע לליברמן", אמר אתמול יו"ר חד"ש ח"כ מוחמד ברכה, "וההצעה הזו מבטאת את האופי האנטי־דמוקרטי של הממשלה ושל הקואליציה. אין מדובר בהחלטה אדמיניסטרטיבית אלא בהחלטה פוליטית הנודפת גזענות עמוקה. אחוז החסימה הזה נבחר בדיוק כדי לסלק את הערבים מהפוליטיקה הישראלית או לשים אותם ב'קופסה אחת' – כפי שליברמן אוהב. אנחנו נתנגד לחוק הזה ונוביל מאבק ציבורי ופרלמנטרי נגד ההצעה ונפעל על מנת להבטיח ייצוג הולם לציבור שלנו בכנסת". גם ח"כ דב חנין (חד"ש) מתח אתמול ביקורת חריפה על המהלך המסתמן. "המספר המשונה הזה, 3.25 אחוזים, מכוון באופן ספציפי כדי למנוע כניסה לכנסת של מפלגות שהתמיכה בהן מגיעה מהאוכלוסייה הערבית". לדבריו, "החשיבה המתנשאת שאנחנו שומעים מהימין הקיצוני הטוענת שאם המפלגות הערביות רוצות להיבחר, הן צריכות להתאחד היא חשיבה מסוכנת. המהלך הזה שולל מערבים את הזכות לפלורליזם ומאפשר להם רק אופציה אחת בבחירות. אבל הערבים הם לא קבוצה יחידה של 'זועביז'. מדובר בציבור מגוון, הכולל סוציאליסטים, איסלאמיסטים, לאומנים או תומכי שותפות. אין שום מכנה משותף שיאפשר להם להתמודד במשותף".

ח"כ חנין, אחד ממובילי ההתנגדות להעלאת אחוז החסימה, נפגש לאחרונה עם נתניהו וניסה לשכנע אותו לזנוח את הרעיון. "אין בהעלאת אחוז החסימה שום חיזוק של יציבות הקואליציה או חיזוק של המשילות. מפלגות קטנות אף פעם לא גרמו להקדמת הבחירות בישראל, לא הביאו רשימות שהוכתבו על ידי המנהיג ולא קיימו פריימריז מושחתים", אמר והוסיף, "ליברמן הציע בעבר מהלכים של טרנספר דה פקטו לאזרחים ערבים, למשל בקריאתו להתנתק מאום אל פאחם. כעת הוא מציע לבצע טרנספר פוליטי של אזרחים ערבים אל מחוץ לפוליטיקה הישראלית".