פרוץ האינתיפאדה השנייה: עשרים ושלוש שנים לעלייתו של אריאל שרון להר הבית

לפני 23 שנה, ב-28 בספטמבר 2000, ביקר ראש האופוזיציה ומנהיג הימין אריאל שרון יחד עם שישה חברי כנסת מהליכוד במסגד אל-אקצא. הביקור נערך באישור ממשלת ברק ולווה בשמירה כבדה. מאות פלסטינים שהיו במקום התעמתו עם שוטרים שהופקדו על אבטחת הביקור, ובעימותים נפצעו עשרות פלסטינים וכ־20 שוטרים. זהו האירוע שהצית את ההתקוממות הפלסטינית – האינתיפאדה השנייה.

למחרת, ערב ראש השנה, החריפו המחאות נגד הכיבוש בירושלים המזרחית ובשטחים הכבושים ובמהלך ההפגנות האלימות נהרגו שבעה פלסטינים וקצין משמר הגבול. המשטרה פרצה למסגד אל-אקצא והשתלטה על רחבת ההר תוך שימוש באש חיה ממנה נהרגו ארבעה פלסטינים וכ-200 נפצעו. עוד שלושה פלסטינים נהרגו במקומות אחרים בעיר המזרחית. החדשות מהמסגד על ההרוגים הביאו לפרוץ גל הפגנות ברחבי הגדה המערבית וברצועת עזה.

ב-30 בספטמבר שודר ברשת הטלוויזיה "פרנס 2" סרטון ודברי קריינות המתארים את מותו של הילד הפלסטיני מוחמד א-דורה שנקלע יממה לפניכן עם אביו להפגנה אלימה מלווה בחילופי אש ברצועת עזה. הסרטון מתאר את ניסיונו של א-דורה לתפוס מחסה, יחד עם אביו, ואת מותו של הילד לאחר שנפגע מירי. יצוין שא-דורה נהרג מירי מעמדת צה"ל וישראל אף לקחה אחריות והתנצלה על התקרית. הסרטון הוקרן פעמים רבות בטלוויזיה הפלסטינית והסעיר את הרוחות ומוחמד א-דורה הפך לסמל פלסטיני. בעקבותיו התעצמו המחאות בשטחים הכבושים.