פורסם דו"ח על היישום החלקי של הסכם קליטת עובדי קבלן של האוצר וההסתדרות

דו"ח של המרכז להעצמת האזרח בחן את מצב היישום וההתקדמות של 19 סעיפי הסכם עובדי הקבלן אשר נחתם בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין שר האוצר משה כחלון ביולי 2015. הדו"ח עולה כי מדובר ביישום חלקי בלבד. הדו"ח מונה את הסעיפים שיושמו כבר במלואם ביניהם: תוספת 150 תקני עובדים סוציאליים לרשויות המוחלשות, הפעלת המוקד הטלפוני של שירות התעסוקה בהעסקה ישירה על ידי סטודנטים ועובדים עם מוגבלויות, שיפור התנאים של עובדי תכנית קרב והעברתם להעסקה שנתית רצופה, העסקתם של עובדי השמירה במוסדות החינוך באופן רציף 12 חודשים בשנה וקליטתם של עובדי מוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה להעסקה ישירה ברשויות המקומיות. כמו כן, הדו"ח פורסם בטרם חתימת צו ההרחבה החל על כלל העובדים הסוציאליים המתוקצבים על ידי הרשויות המקומיות, ושהעסקתם נדרשת על פי מכרזי הממשלה.

2017-02-24_192145

עשרות עובדי קרן המחקרים של ביה"ח וולפסון בחולון הועברו להעסקה ישירה בינואר האחרון (צילום: ההסתדרות)

הדו"ח מפרט שורה שורה של סעיפים שיושמו באופן חלקי בלבד: קליטת כלל הסייעות המתוקצבות בגנים להעסקה ישירה ברשויות המקומיות, העסקה ישירה של עובדי 'כתף אל כתף' במשרד המשפטים ועוד. כמו כן, מציין הדו"ח כי על אף שנקלטו כ-1,500 עובדים בשירותי הבריאות להעסקה ישירה, רובם עובדי ניקיון, יישום קליטתם של כלל עובדי הניקיון בבתי החולים ועובדי הבוקר בתאגידי הבריאות טרם הושלם.

ברשימת הסעיפים שטרם יושמו כלל מונה הדו"ח את קליטתם של 762 עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות – בתקצוב המדינה, ואת פתיחת 300 תקנים נוספים במימון הרשויות. כמו כן מציין הדו"ח כי טרם נקלטו 375 אחיות בריאות התלמיד להעסקה ישירה, כשביולי 2016 אף האריך משרד הבריאות את החוזה עם חברת הקבלן ב-4 שנים נוספות. כיום מועסקות האחיות בהעסקה ישירה במסגרת פיילוט של משרד הבריאות, ועל פי דיווחיו לוועדת העבודה והרווחה בכנסת, בכוונתו להעביר גם את אחיות מחוז צפון להעסקה ישירה בתקופה הקרובה.

הדו"ח מציין כי על אף ההסכם, עובדות הניקיון בבתי הספר ומוסדות החינוך עודן מפוטרות בקיץ ובחגים, ולא הועברו להעסקה רציפהעל פי הדו"ח מקצה משרד החינוך תקציב לצורך העסקתן הרציפה, אולם הרשויות המקומיות נוהגות להפנות אותו ליעדים אחרים. כמו כן מציין הדו"ח כי טרם הוקם צוות ממשלתי ליישום מסמך העקרונות מפברואר 2012 בנושא העסקת עובדי כתף אל כתף, וכי טרם תוקן חוק המכרזים כך שקבלן שירות אשר מקבל ציון נמוך בגין הפרת זכויות עובדים לא יוכל לגשת למכרזים של המדינה.

לדו"ח המלא (16 עמודים): http://www.ceci.org.il/sites/citizens/UserContent/files/Contract%20workers.pdf