פועלי כל הארצות: מחאה עולמית למען העלאת שכר המינימום

מחאה עולמית, שכללה שביתות, למען העלאת שכר המינימום נערכה אתמול (חמישי) במדינות רבות. בדומה לקמפיין הנערך כעת בישראל להעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה, האיגודים המקצועיים בארה"ב דורשים מהרשתות הגדולות לשלם שכר שעה שלא יהיה נמוך מ-15 דולר (כ-52 שקל) לשעה. הרשתות מסרבות להגדיל את שכר העובדים וטענו, "כי הסכום של 15 דולר לשעה אינו ראלי, מאחר שזה יחתוך ברווחיהן, יפחית את כוח האדם ויביא להעלאת מחירים". כיוון שכך, חברי התנועה החליטו להרחיב את פעולות המחאה למדינות נוספות בעולם, בתקווה להפוך את המאבק בינלאומי. על כך מסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2014-05-16_180132

הפגנת עובדים להעלאת שכר המינימום במרכז טוקיו, אתמול (צילום: ניפוןניוז)

במסגרת המחאה נעכרו שביתות ב-150 ערים בארצות הברית, וכן הפגנות בכ-30 מדינות, בהן 30 ערים ביפן, 20 בבריטניה, 5 בברזיל ושלוש ערים בהודו. המארגנים הסבירו כי הם שמו דגש על המדינות הקפיטליסטיות בפריפריה, מאחר שהתנאים של העובדים בהן נחשבים לפגיעים במיוחד כשזה מגיע לתאגידים הגדולים כמו מקדונלדס.

על מנת לקדם את הנושא, בשבוע שעבר נפגשו נציגי איגודי עובדים המאגדים כ-12 מיליון עובדים מ-126 מדינות, בהם האיגוד הבינלאומי למזון, חקלאות, מלונאות, מסעדנות, קייטרינג וטבק. מאסימו פארטיני, המתאם הבינלאומי של חטיבת המזון בפדרציית האיגודים, אמר כי עובדי המסעדות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית להוטים להצטרף למען עצמם ולמען חבריהם בארצות הברית. מארי קיי הנרי, נשיאת האיגוד הבינלאומי של עובדי ענף השירות, אמרה כי "עובדי ענף המזון המהיר עומדים בפני אותה מדיניות תאגידית בחלקים רבים בעולם שכר נמוך והעדר שעות מובטחות או הטבות. אם העובדים שבתו ב-150 ערים היום, יחד עם ההפגנות בשאר העולם, מדובר באחת מהמחאות הגדולות ביותר לתוספת שכר מזה שנים. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", עובדי מקדונלדס מסרו על כוונתם לשבות במכתב שהועבר השבוע להנהלת הרשת. במכתב נכתב: "אנחנו קוראים לכם לכבד את הזכות המוכרת בזירה הבינלאומית לחופש התאגדות כזכות אנושית, ולהיכנס לדיונים של רצון טוב עם נציגי העובדים על העלאת שכר וכיבוד זכויות העובדים". יצוין שההסתדרות, המתגאה בכך שהצליחה לארגן באחרונה כמה רשתות מזון, לא הצטרפה למחאה העולמית ואף אינה תומכת בדרישה להעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה.