עמותת אור ירוק התריעה בפני בית הדין על הסכנות שבהפרטת הטסטים; שביתת הבוחנים נמשכת

"שינוי דרמטי שכזה, שיש עימו חשש לפגיעה בכשירות הנהגים המקבלים רישיון נהיגה, מצריך דיון מקצועי וציבורי רחב", כך כתב בפנייה שהעביר מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, לנשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, אייל אברהמי.

2016-05-09_174536

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב (צילום: אור ירוק)

אבואב כתב כי "הפרטת אחריות זו והעברתה לידי ידיים פרטיות, יכולה לפגוע ברמת הכשירות של הנהגים בשל הוספת תמריצים ושיקולים כלכליים". הפנייה הועברה, בעת הדיונים הנערכים בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בעניין הצעדים הארגוניים שבהם נוקטים כל בוחני הנהיגה בארץ, מאז פרסום המכרז הממשלתי להפרטת מבחני הנהיגה והפיכת הבוחנים לעובדי קבלן. אבואב ציין בפנייתו, כי מאחר והנושא עומד בימים אלו להכרעתו של השופט אברהמי, אור ירוק מבקשת להביע את החשש מהמהלך של משרד התחבורה בשל הפגיעה האפשרית בנושא הבטיחות ולהציג בפני בית המשפט את ההשלכות החמורות של שינוי כזה וכן את האפשרויות לפתרון הבעיה. כמו למשל: "מתן תקנים נוספים בהתאם לכמות המבחנים שעלתה".

עמותת אור ירוק מציינת כי מבחני הנהיגה המעשית המבוצעים כיום בישראל הם ברמה טובה וכי הבוחנים הם "עובדים מסורים הרואים את השיקול הבטיחותי לנגד עיניהם בעבודתם ומבינים את האחריות המוטלת על כתפיהם". העמותה  מדגישה כי "בחינת כישורי נהיגה הולמים טרם מתן רישיון נהיגה הינה מתפקידי הליבה של המדינה ובאחריותה".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בצאת השבת כי, "משרד התחבורה מוביל מהלך גרוע שעלול לפגוע בבטיחות ותורם להרחבת תופעת עובדי הקבלן. העברת אחריות המדינה להוצאת רישיונות נהיגה, לידי ידיים פרטיות שכל מטרתן היא רווח כספי, היא צעד שגוי. ישנם פתרונות חלופיים לכשלים שיצר משרד התחבורה וכולנו חייבים לעצור את מדיניות ההפרטה ואת העברתם של הבוחנים למעמד של עובדי קבלן". בהסתדרות סבורים כי משרד התחבורה נקט בשיטת "ייבוש" השירות, תוך סירוב מתמשך להוספת תקנים חדשים לפתרון בעיית העומס, וזאת בניסיון להצדיק מהלך הפרטה עתידי. כל פניותיהם של ההסתדרות והבוחנים למשרד התחבורה, על למנוע את הכשל ולקצר את זמן ההמתנה לטסטים, הושבו ריקם ונדחו על הסף על ידי משרד התחבורה. בין הפתרונות האפשריים שהוצעו על ידי ניסנקורן היו: התאמת התקינה לצרכים הקיימים, עבודה בימי שישי, הוספת שעות נוספות, וצעדים נוספים לייעול המערכת למען הציבור ולמען הנבחנים".

יצוין ששביתת בוחני הנהיגה, שהחלה לפני משונה שבועות, תמשך. זאת, כי משרד התחבורה דחה אמש את הצעת הפשרה של השופט אברהמי, לפיה כל הליכי המכרז להפרטת מבחני הנהיגה יוקפאו לחמישים יום במקביל להפסקת שביתת הבוחנים, וזאת על מנת לאפשר את קיומו של משא ומתן ענייני בין הצדדים למציאת פתרונות חלופיים למשבר. השופט אברהמי מתח ביקורת על דחיית ההצעה על ידי משרד התחבורה וכתב בהחלטתו כי "עם עובדים יש לדבר בוודאי עת מבקשים לנקוט בצעדים אלה". השופט אפשר למשרד התחבורה לשקול מחדש את עמדתו עד מחר, יום שלישי.