עיריית ת"א-יפו העבירה את התקציב לשנת 2023 – סיעת אנחנו העיר הצביעה נגד

השבוע (26.12) התכנסה מועצת העיר תל אביב-יפו לישיבה החודשית שלה. בראש סדר היום עמד תקציב העירייה השנתי, אותו אישרה המועצה ברוב קולות, בהתנגדותם היחידה של שלושת חברי סיעת אנחנו העיר.

התושבים נדרסים אך ראש העיר מסתלבט

    בפתח הישיבה נשאה חברת המועצה שולה קשת (אנחנו העיר) דברים, ותקפה את מדיניות העירייה בנושא התחבורה הציבורית: "עיריית תל אביב הציפה את העיר בקורקינטים והפקירה את התושבים לסכנת נפשות יומיומית. נוסף לכך, תהליך הייצור של הקורקינטים כרוך בחומרים מזהמים המאפסים את יתרונם כאלטרנטיבה תחבורתית אקולוגית לכאורה".

    בסיום דברה קראה קשת לראש העיר "לבטל את סבסוד הקורקינטים בידי העירייה. הכלים הממונעים הם תחליף להליכה רגלית, לאוטובוס ולאופניים, ומחריפים את הסכנה לפגיעה ולפציעה. מדוע העירייה מעודדת אי סדר ומכשילה את הולכי הרגל?". ראש העירייה רון חולדאי הגיב בלעג לדבריה של קשת והגדירם "נאום חוצב להבות לא מקצועי". לאחר מכן הציע בביטול "להעביר את הנושא לוועדת התחבורה".

ההפרטה השקטה של החנייה בעיר

    חברת המועצה מוריה שלומות (אנחנו העיר) הביעה בנאומה את התנגדותה להארכת חוזה העירייה עם החניון של מלון דן פנורמה: "בשנת 2019 העבירה העירייה את זכויות השימוש בחניון מהתאגיד העירוני לידיהם הפרטיות של בעלי המלון. זאת בטענה כי הפעלתו על ידי העיר 'לא כדאית מבחינה כלכלית'.

    שלומות הוסיפה: "כבר ראינו מקרים בהם מכרה העירייה מקומות חנייה ליזמים, והם העלו את המחירים בצורה אסטרונומית. מה ימנע מזה לקרות שוב? מטריד לחשוב על רוחב התופעה הזו. אנו מזהים הפרטה שקטה של מקומות החניה בעיר ואת העברתם לידי יזמים ואנשי עסקים. זו תופעה ראויה להוקעה, ולכן יש לעצור את חידוש החוזה".

העירייה מעמיקה את הבעיות המהותיות

    לקראת ההצבעה על אישור התקציב עלתה שולה קשת לשאת דברים נוספים ותקפה את מדיניות העירייה: "סדר העדיפויות של העיריה לא משתנה, והיא מתעקשת להמשיך לנקוט מדיניות ניאו-ליברלית המפלה לרעה את תושבי העיר המוחלשים. התקציב משקף מצוקה במוסדות חינוך בעיר. אך במקום להתייחס למצוקת הדיור בעיר, ולהקל על שכר הדירה של צוותי ההוראה, העיריה רואה לנכון להציע להם 'פירורים' כמו הנחה במופעי תרבות של העירייה ותוספת לתקציבי הכיבוד בחדרי המורים במוסדות החינוך העירוניים".

     עוד הוסיפה קשת: "היחס לצוותי החינוך מראה כי העירייה מסרבת להתייחס לבעיות המהותיות בעיר ברצינות. ניתן לראות זאת בעידוד האגרסיבי של הג'נטריפיקציה בעיר: העירייה הקצתה 35 מיליון שקלים לרכישות, לפינויים ולהפקעות מקרקעין. מיליונים מכספי הציבור יושקעו בפינוי תושבים מבתיהם, ללא כל פיצוי.

    בהמשך דבריה תקפה קשת את הסעיף בתקציב העירייה המקצה שלושה מיליון שקלים בלבד ל"סעיף התחנה המרכזית": סכום זה אינו מספיק לפינוי האוטובוסים בתחנה, ובוודאי שלא להריסתה. העירייה מדברת 'גבוהה-גבוהה' על ההתמודדות עם משבר האקלים, על הדאגה לביטחון האישי של תושבות ותושבי העיר, על כמה שתל אביב-יפו היא עיר מתקדמת. אך האם הגמל לא רואה את דבשתו? המפגע הסביבתי, החברתי והתחבורתי החמור בארץ, אם לא בעולם, נמצא כאן בעיר! המוקד המרכזי ביותר לפשיעה, לסחר בסמים ולסחר בנשים שוכן בדרום תל אביב".

תוכנית העירייה למחיקת תושבי יפו הערבים

    חבר המועצה אמיר בדראן (אנחנו העיר) תקף גם הוא את החלוקה הבלתי שוויונית בתקציב העירייה: "זאת בשנה בה הוגדרה תל אביב העיר היקרה בעולם. לכן, צריך לבחון את התקציב ביחס לשוני בין צפון העיר לבין דרומה ויפו. לא ניתן להתכחש לעובדה שיפו נפרדת מתל אביב בכל מובן. לצערי, הקו המנחה של העירייה הוא התעלמות ממה שנציגי הקהילה היפואית דורשים. ביפו, חוסר האפקטיביות בשיפור ובאיכות החיים מוביל להגברת התסכול וחוסר האמון של התושבים בעירייה. זאת, כי העירייה מסרבת להקשיב לצרכי האזרחים".

    עוד הוסיף בדראן: "תושבי יפו רעבים. הם אמנם זוכים בפעילויות קהילתיות ובפיתוח מסוים, אך זאת שעה שמרביתם חשופים לסכנה קיומית של ממש. אוכלוסייה שלמה המתגוררת בנכסי הנפקדים תגורש בקרוב מאוד לרחוב בהסתמך על חוק הגנת הדייר. דיור פירושו פסיפס שלם – של קהילה, של שפה, של תרבות. אין בתקציב שלפנינו פתרונות אמיתיים, ראויים או משמעותיים לדיון בבעיית הדיור ובאופן קידום פתרונה".