עובדי מפעל המגנזיום חסמו את שערי המפעל שבסדום

 

עשרות מעובדי מפעל המגנזיום מקבוצת "כימיקלים לישראל" חסמו הבוקר (יום ג') את שערי המפעל שבסדום. החל בשעות הבוקר המוקדמות החלו העובדים להבעיר מחוץ למפעל ולחסום את הכניסה עם מכולות. זאת, על רקע סכסוך העבודה במפעל. בהפגנה השתתף גם יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף. 
יו"ר ועד העובדים במפעל, אבי בן-שושן, מסר כי משאיות עם סחורה וחומרי גלם אינן נכנסות או יוצאות משטח המפעל. כמו כן השביתו העובדים את רשת המחשבים במפעל עצמו ובמשרדי ההנהלה בבאר-שבע. בן שושן הדגיש כי החריג היחיד הוא מצב של פיקוח נפש מבחינת איכות הסביבה. הצעדים הארגונים ננקטו לאחר שביום שני התפוצצה פגישה נוספת בין ההנהלה לוועד העובדים ונציגי הסתדרות. העובדים דורשים לחדש את ההסכם הקיבוצי במקום שהסתיים ביולי 2007, כך שיכלול שיפור תנאים משמעותי – הן בתוספות שכר הן בהכנסת מרכיבי שכר לטובת שכר הבסיס והעלאת ההפרשה לפנסיה.
 
יצוייןשההחלטה על צעדי המחאה התקבלה לאחר חודשים ארוכים של מו"מ על הסכם קיבוצי חדש ולאחר תום תקופת הצינון של סכסוך העבודה שהוכרז לפני כשבועיים, החליטו ועד העובדים וההסתדרות בנגב על העיצומים. במהלך החודשים שחלפו מאז תום ההסכם הקודם עשו נציגי העובדים כל מאמץ להגיע להסכמות עם הנהלת המפעל, אולם זו המשיכה בסירובה לבוא לקראת העובדים ולתרגם את הצלחתו של המפעל בשנים האחרונות לכדי תגמול ראוי לעובדים. הצעת הנהלת המגנזיום להסכם קיבוצי חדש מכילה בתוכה שיפורים מזעריים לטובת העובדים מההסכם הקיבוצי הקודם, הסכם אשר נחתם בצל תקופה קשה שעבר המפעל לפני מספר שנים. אז, נענו ועד העובדים וההסתדרות בנגב לבקשת ההנהלה שלא לשפר את תנאי השכר במפעל למשך זמן מוגבל. כאמור, במהלך השנתיים האחרונות חל שיפור ניכר ברווחיות המפעל, הביקוש למגנזיום עלה בכל בעולם ומכירות המפעל עלו בצורה משמעותית.
 
עובדי מפעל המגנזיום משתכרים היום משכורות נמוכות וזוכים לתנאים שאינם עומדים בקנה אחד עם שאר מפעלי קבוצת כימיקלים לישראל, שהייתה פעם בבעלות המדינה והופרטה בזמנו לקבוצת אייזנברג ועתה היא בבעלות אחד ממשפחות ה"אולוגרכים" המקומיים: האחים עופר. בביוף הדגיש הבוקר: "במפעל המגנזיום עשינו כל מאמץ שלא להגיע לסכסוך עבודה ולצעדים ארגוניים. לצערי, התנהלות הנהלת המפעל ו'מריחת' המשא ומתן עם הצעות לא ראויות, לא הותירו לנו כל ברירה. מדובר בעובדים אשר עובדים עבודה פיזית קשה בארבעים מעלות בצל במקום הנמוך ביותר בעולם. עובדים אשר נענו לבקשת ההנהלה לוותר על תנאיהם בתקופות קשות וכעת מבקשים מהנהלה לחלוק עימם את ריווחי התקופה הטובה". בן שושן, יו"ר ועד העובדים, הדגיש ש"עובדי מפעל המגנזיום לא יכולים להמשיך כך, גילינו אחריות כלפי המפעל בימים קשים. לשמחתנו, עוברת על המפעל תקופה מוצלחת ואין זמן טוב מזה לתגמל את העובדים המסורים. לא נסכים להמשיך ולקבל את היחס ואת תנאי השכר העלובים שאנו מקבלים היום, אנו מבקשים לקבל את היחס הראוי למפעל מצליח בקבוצת כימיקלים לישראל".