עובדי אמזון בגרמניה שובתים ובארה"ב מתארגנים

עובדי ענק המסחר המקוון אמזון בגרמניה, בה מועסקים 9,000 שכירים, מתכננים לשבות במחאה על גובה השכר שלהם. עובדים מכל רחבי המדינה מתכננים להשתתף בשביתה, כולל בגראבן, שם תהיה זו ההפגנה הראשונה מצד העובדים המקומיים, בבאד הרספלד ובלייפציג. בנוסף, מתכננת משלחת של עובדים גרמנים להגיע למטה אמזון בסיאטל כדי לערוך הפגנה מול הנהלת החברה. כך מסר העיתון הברלינאי "טאץ". שביתה זו מאורגנת עלידי איגוד העובדים הגרמני ורדי, שארגן השנה הפגנות נוספות נגד אמזון וקורא לה להחיל הסכמים קיבוציים על עובדיה. בנוסף, מוחה האיגוד נגד המעקב הרציף והקפדני שעמו נדרשים העובדים להתמודד. המחאה הנוכחית קמה בעוד החברה נערכת למכירות המוגברות של תקופת חג המולד, ומחר צפויה להתפשט ליעד נוסף בגרמניה.

מחאת עובדי החברה בגרמניה מצטרפת לדיווחים קודמים שנפוצו בנובמבר עלידי אדם ליטלר, עובד לשעבר של החברה בסוונסי שבוויילס, על כך שאמזון מאלצת את צוות המחסנים שלה ללכת כ-18 ק"מ ברגל לאורך משמרת בת עשר שעות וחצי ולאסוף הזמנה כל 33 שניות. בנוסף, נטען בעבר נגד אמזון שהיא מבצעת מעקב תכוף ואינטנסיבי אחרי העובדים באמצעות GPS וכן מגבילה בזמן את הפסקות השירותים של העובדים, אולם החברה הכחישה טענות אלה.

2013-12-18_200333

עובדי אמזון בגרמניה מפגינים למען זכויותיהם (צילום: טאץ)

בארה"ב, איגוד המכונאים ועובדי התעופה (IAMAW) הגיש בתחילת החודש בקשה למועצת יחסי העבודה בשם 30 עובדי תחזוקה וטכנאים במחסן אמזון במידלטאון שבמדינת דלאוור לקיים בחירות לוועד עובדים. הבקשה התקבלה, לאחר שהושגה הסכמה עם אמזון, והעובדים יוכלו לקיים בחירות ב-15 בינואר, אך רק העובדים שחתמו על הבקשה יורשו להצביע. רוב העובדים באתר – יותר מ-1,500 עובדים שרבים מהם עוסקים באריזת המוצרים והעמסתם על משאיות – לא יצביעו. אמזון הצליחה עד כה לבלום מאמצי התאגדות של עובדיה בארה"ב. בשנת 2000 עובדים במרכז שירות של החברה בסיאטל רצו להקים איגוד אך נתקלו בהתנגדות חריפה מצד החברה. אמזון סגרה בסופו של דבר את האתר בעקבות פיטורים לאחר התפוצצות "בועת הדוט.קום". גם בשנים שחלפו מאז עשו מנהלי החברה מאמצים למנוע התאגדות עובדיה.