סיור סולידריות בכפר הפלסטיני נבי סמואל

סיור סולידריות עם תושבי הכפר הפלסטיני נבי סמואל יתקיים בשבת ה-24 במאי. מאז דצמבר 2013 יוצאים תושבי הכפר הקטן הממוקם ממש מעבר לגבול העירוני של ירושלים שלאחר 67, להפגנות מחאה שבועיות נגד ניסיונות חוזרים ונשנים של רשויות הכיבוש לצמצם את תחום המחייה שלהם. המחאה הקטנה, שלא זוכה לסיקור תקשורתי בישראל, כבר משכה את תשומת לבן של הרשויות שהתחילו להתנכל לפעילים ביתר שאת בפשיטות ליליות ובמעצרים. תושבי הכפר, פעילי "פארק בכלוב" ואנשי עמותת "עמק שווה", מזמינים להצטרף לסיור בכפר. הסיור יכלול היכרות עם תנאי השטח ועם תכניות המנהל האזרחי ופגישות עם התושבים.

2014-05-11_204003

"תושבי הכפר מתעוררים לבוקר של אסון גדול והלם נוסף אחרי המחאה של תושבי הכפר מול 'משכן השלטון הצבאי' בבית-אל ובעקבות ההחלטה הישראלית שאין כפר הנושא את השם נבי סמואל. כאילו אנחנו לא קיימים על המפה ואין לנו זכויות כלל. אבל אנחנו אומרים להם, נולדנו כאן, חיינו כאן ונמות כאן", כך נאמר בהצהרת תושבי הכפר נבי סמואל, בנובמבר אשתקד, לאחר שנציג המנהל האזרחי הכריז ש"אין כפר, יש פארק". עוד נמסר שהכפר נמצא בנקודה אסטרטגית הצופה על ירושלים ורמאללה. מאז 67 חלק מהמסגד הפך לאתר תפילה המקודש ליהודים. ב-71 הצבא הרס את הבתים בגרעין הכפר שהיו סביב המסגד. מאוחר יותר שטח זה הפך לפארק ארכיאולוגי, ובשנות ה-90 החלו חפירות ארכיאולוגיות ממש מתחת לשרידי בתי הכפר. ב-1995 הוכרז הכפר, שטח כולל של 3500 דונם, כגן לאומי. כתוצאה מכך, התושבים אינם יכולים לבנות או אף לשפץ מבנה או תשתית, אינם יכולים לגדר את חלקותיהם ואף לא לנטוע עצים. ב-2009 הופרד הכפר מהגדה על-ידי גדר ההפרדה. כיום חייהם מנוהלים על ידי מחסום ג’יב, דרכם היחידה לקבלת שירותים וסחורה מרמאללה או ישובים פלסטינים שכנים. הסמכות להחליט מי ומה נכנס לכפר היא בלעדית של בידי רשויות ישראלית (המת"ק) והחיילים המוצבים במחסום. למרות שהם גרים בצד ה"ישראלי" של החומה, נאסר על מרבית תושבי הכפר להיכנס לירושלים לצרכי פרנסה, בריאות או דת. אפילו הליכה במורד ההר עלולה להסתיים במעצר.

יצוין שביוני 2013 הציג המינהל האזרחי תכנית להפוך את השטח שסביב המסגד, שקיים בו היום אתר ארכיאולוגי, למרכז תיירותי גרנדיוזי. התכנית מתעלמת לחלוטין מקיומו של הכפר ומצרכי התושבים, ותפריד ביניהם לבין מסגדם. היום הכפר מוקף בהתנחלויות וגדר ההפרדה ונראה שהמשך קיומו הוא לצנינים בעיני השלטון הישראלי. תושבי נבי-סמואל מרגישים שהם הם גרים בכלוב שקוף. כאמור, הסיור יתקיים בשבת ה-24 במאי, בשעות הבוקר.

 

למידע ולהרשמה לסיורים (הרשמה חובה), באמצעות הדוא"ל parkinacage@gmail.com
או הטלפון: 054-6434087

האירוע בפייסבוק:
https://www.facebook.com/events/1434227823500756/