נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר הובילו אותנו לאסון והם יובילו אותנו לאסונות נוספים

תמונות הנרצחים אינן מרפות ממני. מאחורי כל תמונה יש אדם, היו חיים שנקטעו באכזריות, יש משפחה וחברים באבל עמוק. החמאס ביצע פשעי מלחמה איומים. ליבי עם משפחות ההרוגים, עם הפצועים ועם החטופים שאסור להפקיר למוות אכזרי.

בתוך האפילה הגדולה חשוב לראות נקודות אור. התגייסות החברה האזרחית וארגוני המחאה היא מרשימה. כשהמדינה נעלמה הם ממלאים מקום ומתייצבים באומץ ובמסירות. לא מעט סיפורים מרגשים כבר התפרסמו. עוד רבות ידובר על כך.

התקשורת ממעטת לספר על נקודת אור נוספת. ההתגייסות, הסולידריות והאומץ של אזרחים ערבים: מהנהג הבדואי שהציל עשרות מהתופת, דרך הפרמדיק הערבי שהציל חיים תחת אש, דרך הפועלים מרהט שהצילה אשה מבוגרת מקיבוץ מותקף ועד עיריית כפר קאסם שמציעה מקלט ואירוח לתושבי הדרום. מנהיגי הציבור הערבי פועלים מסביב לשעון נגד פרובוקציות ועד הרגע הזה מצליחים להוביל את הציבור הערבי להתנהגות אחראית. משמרות הגנה על שותפות יהודית-ערבית קמות בהרבה מקומות וחשוב להתגייס אליהן ולחזק אותן.

צריך לשים לב לשקרים המופצים ברשתות כדי להסית נגד הציבור הערבי. לחשוף אותם במהירות, כפי שהצלחנו לעשות בכמה מקרים בימים האחרונים, ולמנוע מהם להצית תבערה גדולה בתוך המדינה. אין ספק שהיה כאן מחדל איום של הפקרת ביטחון האזרחים בידי השלטון. הזרמת הצבא להגן על פרובוקציות המתנחלים הותירה את היישובים בדרום מופקרים. נתניהו התעלם מכל סוגי האזהרות שקיבל וזלזל בהן.

אבל לא רק מחדל היה כאן. הייתה גם מדיניות אקטיבית. מאות מיליוני דולרים הועברו לחמאס במצטבר מאז 2012, באישור נתניהו. זו לא הייתה טעות – זו הייתה מדיניות. כדברי נתניהו בפגישה עם אנשי הליכוד 11 במארס 2019 "כל מי שמתנגד להקמת מדינה פלסטינית צריך לתמוך בהעברת הכספים מקטאר לחמאס. כך נסכל את הקמתה של מדינה פלסטינית". בראיון לערוץ הכנסת סיכם בצלאל סמוטריץ' "את המדיניות במשפט קצר: ״החמאס הוא נכס. הרשות הפלסטינית היא נטל". כך הם חיזקו את הקיצוניים והחלישו את המתונים כדאי למנוע כל התקדמות לפתרון של שתי מדינות.

נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר הובילו אותנו לאסון הזה והם יובילו אותנו לאסונות נוספים אם רק ניתן להם. עכשיו הם מדברים שוב על החרבת עזה. לאן הובילה החרבת עזה בסיבובים הקודמים? האם הריסת בתים על יושביהם קידמה אותנו לשלום ולביטחון?

המלחמה האיומה הזו היא הוכחה כואבת שאין דרך גם "לנהל" את הסכסוך וגם להבטיח לנו ביטחון. בלי שנשנה כיוון – אנחנו נידונים להמשיך ולחיות את הזוועות. בארץ שלנו חיים שני עמים, ואם לא נצליח לאפשר לשניהם חיים של חירות ועצמאות, לעולם לא נוכל ללכת לישון בשקט. זה לא יהיה קל ולא יקרה מהר, אבל רק שלום אמיתי יוכל להביא לנו את הביטחון, שכל-כך חסר עכשיו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124551