נעצרו שני מנהיגי מפלגת העמים הדמוקרטית הטורקית ו-13 מחוקקים נוספים

שני מנהיגי מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), פיגן יוקסקדה ו סלהאטין דמירטאש, ו-13 מחוקקים נוספים מטעם המפלגה נעצרו בשעות הבוקר המוקדמות (שישי) במסגרת "צעדי החירום" שנוקט המשטר האיסלאמיימני בטורקיה נגד הכוחות הפוליטיים הכורדים ושל השמאל. המשטרה הטורקית פשטה על ביתם של שני ראשי המפלגה, ביתו של דמירטאש בדיארבקיר וביתה של יוקסקדה באנקרה, ועצרה אותם. על כך מסר העיתון הקומוניסטי "אברנסל" היוצא לאור באיסטנבול. דמירטאש הספיק לכתוב בחשבון הטוויטר שלו: "המאבק הגיע לרמות חדשות". גם אחד ממחוקקי המפלגה, אימאם תשצ'יירהספיק לרשום ברשת החברתית כי הוא נעצר על ידי המשטרה במסגרת גל המעצרים במדינה. לאחר מספר דקות נחסמה הגישה לרשתות החברתיות טוויטר וואטסאפ. בנוסף, אירעו שיבושים גם בפייסבוק ובאינסטגרם.

2016-11-04_164045

מנהיג מפלגת העמים הדמוקרטית, סלהאטין דמירטאש, בעת נאום בפרלמנט הטורקי (צילום: אברנסל)

ביום שני האחרון בית משפט בטורקיה אסר על יוקסקדה, לצאת את המדינה. נגד יוקסקדה מתנהל בתקופה האחרונה משפט בגין "הפצת תעמולה טרוריסטית" ו"חברות בארגון טרור". זאת, בעקבות התבטאות שלה מלפני שנה בה שיבחה את פעולת הכוחות הכורדים בצפון סוריה הנלחמים נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש). על פי הדיווח, בית המשפט קבע כי היא עלולה "לנסות להימלט מהמדינה". יצוין שהפרלמנט הסיר את החסינות של יוקסקדה, יחד עם היו"ר המשותף של מפגלת העמים הדמוקרטית דמירטאש. למעשה רוב חברי הפרלמנט מסיעת המפלגה נותרו ללא חסינות, בעקבות דרישה של הממשל האסלאמי הימני והם צפויים לעמוד לדין בגלל "תמיכה בטרור".

לפני כשבוע וחצי נעצרו ראשי העיר המשותפים של בירת המחוז הכורדי במדינה, דיארבקיר, המכהנים מטעם מפלגת העמים הדמוקרטית. השניים, גולטן קישנק ופיראט אנלי, החזיקו במשרה יחד בדומה לכל המשרות הרשמיות במפלגה הממולאות במשותף בידי גבר ואישה. הם נעצרו על ידי כוחות מיוחדים של המשטרה, שפשטו על מבנה העירייה, במקביל לפשיטות שנערכו על בתיהם. דובר המפלגה אייחאן בילגן, אמר אחר הצהריים כי המעצרים נועדו להשיג את מה שמפלגת השלטון הימינית "הפיתוח והצדק", לא הצליחה להשיג בבחירות הכלליות בשנה שעברה, אז השיגה המפלגה יותר מחמישה מיליון קולות. הוא הבהיר כי המפלגה תגיב באופן דמוקרטי למעצרים שלטענתו מהווים ניסיון להסית למלחמת אזרחים.

ראש הקהילה הכורדית הגדולה בגרמניה, עלי ארטן טופראק, קרא ערב לממשלת גרמניה ושותפותיה באיחוד האירופי להפסיק את שיתוף הפעולה עם ממשלת טורקיה בעקבות מעצרם הלילה של שני מנהיגי האופוזיציה העקבית בטורקיה. בהצהרה של הקהילה נמסר כי טופראק דורש להפסיק את שיתוף הפעולה בנושא הפליטים ואת הסיוע הכספי לטורקיה וכן לעצור את השיחות לצירוף אנקרה לאיחוד.

הידיעה שפורסמה ב"אברנסל" (בטורקית):

https://www.evrensel.net/haber/294637/hdp-milletvekillerine-gozalti-operasyonlari