נמשכת שביתת הרעב של העצירים המנהליים הפלסטינים

עצירים מנהליים פלסטיניים הכלואים במשמורת השב"ס הודיעו ב-24 באפריל כי הם פותחים בשביתת רעב במחאה על השימוש שעושה מערכת הביטחון במעצר המנהלי. לפי נתונים של מועדון האסיר הפלסטיני, בתאריך זה החלו יותר מ-90 עצירים מנהליים בשביתת רעב. עוד כ-6 עצירים הצטרפו כשבוע לאחר מכן. בתאריך זה הצטרפו עשרים עצירים מנהליים חולים או קשישים לשביתה ליום אחד, לאות הזדהות. ב-8 במאי הצטרפו לשביתת הרעב כ-25 עצירים מנהליים וכמה אסירים ביטחוניים ומספר השובתים נכון להיום עומד על כ-130. השב"ס נקט צעדי ענישה נגד שובתי הרעב. עצירים מנהליים שובתי רעב מכלא עופר הועברו לכלא רמלה, שם הושמו בבידוד. בכלא קציעות שובתי הרעב הועברו לבידוד באוהלים.

2014-05-13_192926

הפגנת תמיכה בשובתי הרעב הפלסטינים שנערכה בשכם ביום ראשון האחרון, 11 במאי 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

מנתונים חודשיים שמקבל בצלם מהשב"ס אודות מספרי הכלואים הפלסטינים עולה כי מאז חודש אוגוסט 2013 חלה עליה במספר הפלסטינים שמערכת הביטחון מחזיקה במעצר מנהלי. זאת בניגוד למגמת הירידה במספר העצירים המנהליים שהסתמנה קודם לכן, והגיעה לשיאה ביולי 2013, אז עמד מספרם על 134 – המספר הנמוך ביותר מזה שנים. בסוף חודש אפריל 2014 הוחזקו במעצר מנהלי 191 פלסטינים.

מבצלם נמסר כי מעצר מנהלי הוא מעצר ללא משפט, שמטרתו המוצהרת היא למנוע מאדם לבצע פעולה העלולה לסכן את ביטחון הציבור. בניגוד להליך הפלילי, מעצר מנהלי אינו מיועד להעניש אדם על עבירה שביצע, אלא למנוע ממנו לבצע עבירה בעתיד. לכל אורכו, הליך המעצר המנהלי הוא חשאי: לעצירים המנהליים לא נמסרת סיבת המעצר והם אינם יודעים במה הם חשודים. העציר מובא אמנם בפני שופט האמור לאשר את צו המעצר, אולם רוב החומר שמגישה התביעה חסוי, כך שהעצירים אינם יודעים אילו ראיות קיימות נגדם, ואין ביכולתם לנסות להפריכן. מערכת הביטחון מנצלת את חשאיות ההליך כדי לנצל לרעה, ובניגוד לחוק, את המעצר המנהלי: היא משתמשת בו גם כדי לכלוא אנשים בגין עבירות שכבר ביצעו עלפי החשד, משום שמערכת הביטחון אינה רוצה לחשוף את הראיות הקיימות נגדם, ולא כדי למנוע סכנה עתידית.

עצירים מנהליים גם אינם יכולים לדעת מתי יצאו לחופשי: למרות שכל צו מעצר מוגבל לחצי שנה, אין הגבלה על מספר הפעמים שניתן להאריכו. במהלך השנים עצרו כוחות הביטחון אלפי פלסטינים במעצר מנהלי לתקופות שנעו בין כמה חודשים לשנים אחדות. גם כמה אזרחים ישראלים, בהם מתנחלים, הושמו במעצר מנהלי לתקופות קצרות של כמה חודשים. בתקופות מסוימות במהלך האינתיפאדה השנייה החזיקה מערכת הביטחון למעלה מאלף עצירים מנהליים. עלפי נתוני השב"ס כ-28% מהעצירים המנהליים שהוחזקו בסוף חודש אפריל 2014 הוחזקו במעצר בין חצי שנה לשנה, וכ-20% נוספים – בין שנה לשנתיים. ארבעה עצירים הוחזקו מעל שנתיים ברציפות במעצר מנהלי.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/administrative_detention/20140511_hunger_strike