נחתם ההסכם השלום בין ממשלת קולומביה לארגון הגרילה הגדול; יתקיים משאל עם

ממשלת קולומביה וארגון המורדים הכוחות המזוינים המהפכנים של קולומביה (FARC) חתמו אתמול (שני) על הסכם שלום ההיסטורי המסיים המלחמה העקובה מדם שנמשכה כחצי מאה וגבתה את חייהם של רבבות. הנשיא חואן מנואל סנטוס ומנהיג הארגון רודריגו לונדונו, הידוע בכינויו "טימושנקו", חתמו על ההסכם בן 297 העמודים כשהם לובשים בגדים לבנים ועומדים מול קהל של 2,500 איש בעיר קרטחנה. בין הצופים הרבים, ונציגיהן של מדינות זרות, היו גם נשיאי קובה וונצואלה, ראול קסטרו וניקולס מדורו, מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי. כל כך מסר הבוקר העיתון "גרנאמה", יומון המפלגה הקומוניסטית הקובנית.

2016-09-27_201707

מנהיג המורדים רודריגו לונדונו, נשיא קובה ראול קסטרו ונשיא קולומביה מנואל סנטוס, אתמול, בעיר קרטחנה (צילום: פרנסה לטינה)

במידה ויאושר סופית במשאל עם שייערך במדינה בשבוע הבא, ב-2 באוקטובר, צפויים המורדים להתפרק מנשקם, להקים מפלגת שמאל בחצי השנה הקרובה, ויובטחו להם עשרה מושבים בקונגרס. במסגרת ההסכם, מנהיגי הארגון לא יישבו בכלא וישוחררו מאות אסירים פוליטיים. המפלגה הקומוניסטית של קולומביה קראה לאזרחים לתמוך בהסכם השלום וכך קראו יתר כוחות השמאל. רק הימין הקיצוני מקדם קמפיין להכשלת המהלך. כמו כן, מנהיגי שני ארגוני מורדים קטנים יותר, הצבא לשחרור לאומי (ELN) וצבא העם לשחרור (EPL), הודיעו שכוחותיהם לא מתכוונים לנטוש בשלב זה את המאבק המזוין.

יצוין שלאחר הטקס נפגש שר החוץ האמריקני קרי לראשונה עם נשיא ונצואלה מדורו. "כולי תקווה שנוכל לנהל שיחה רצינית", אמר קרי שעות אחדות לפני הפגישה, אך סירב למסור פרטים על הנושאים בהם ידונו השניים. ביוני האחרון קרא מדורו למדינות אמריקה הלטינית שלא להיכנע ללחץ הברוטלי מצד ארצות הברית והכוחות הפרואימפריאליסטים לבודד את ממשלתו, שנלחמת באופוזיציה הימנית מבית הזוכה לתמיכה אמריקאית. בתשובה לשאלה אמר קרי כי ארצות הברית עדיין לא מוכנה להסיר את ארגון המורדים הקולומביאני FARC מרשימת "ארגוני הטרור". עם זאת, הבהיר קרי כי הנושא ייבחן נוכח הסכם השלום שנחתם בינם לבין הממשלה בקולומביה. "אנחנו בהחלט מוכנים לבחון את העובדות", הוסיף קרי בביקורו בקולומביה.