משרד הביטחון מסרב לעצור את הייצוא הביטחוני לבורמה חרף הפרת זכויות האדם

משרד הביטחון מסרב לעצור את הייצוא הביטחוני לבורמה חרף החשש להפרת זכויות אדם. לפני כשבועיים הוגשה בקשה דחופה לעצור את הייצוא הביטחוני לבורמה (מיאנמר) באמצעות עו"ד איתי מק, יחד עם פעילות ופעילי זכויות האדם סהר ורדי, עופר ניימן, גיא הירשפלד, יעל עגור אורגל, יעל רביד, גלעד ליברמן, חגית שמר ונוני טל.

2017-01-10_202352

הפגנה נגד הפרת זכויות אדם בבורמה שנערכה בשבוע שעבר באינדונזיה (צילום: מורנינג סטאר)

הבקשה הוגשה על רקע ראיות למכירת ישראל בחודשים האחרונים נשק ואימונים לחונטה הצבאית, ודו"ח של נציב האו"ם לזכויות אדם מחודש יוני הקרוב שקבע כי ייתכן שהפשעים נגד בני קבוצת המיעוט המוסלמי במדינת ראחין, הקרויה רואינגיה, עולים לכדי פשעים נגד האנושות. הפשעים כוללים בין היתר, הוצאה להורג ללא משפט, מעצרים המוניים, העלמה, עינויים, אונס ומניעת סיוע הומניטארי בסיסי.

עו"ד מק מסר "משרד הביטחון דחו את הבקשה שלנו בנימוק כי הם שקלו את הנסיבות בבורמה, הייצוא הביטחוני לשם עומד בחוק הביןלאומי ומתואם עם משרד החוץ. משרד הביטחון הוסיפו כי הם אינם מוכנים להתייחס לייצוא הביטחוני למדינה ספציפיתהסודיות הרבה משונה לאור העובדה כי ראש החונטה פרסם בעמוד הפייסבוק האישי שלו את הפרטים מביקורו בישראל בספטמבר 2015, ופגישתו בבורמה עם ראש אגף הייצוא הביטחוני הישראלי, בחודש אוגוסט האחרון, וכן חברה ביטחונית ישראלית גדולה פרסמה באתר האינטרנט שלה כי נתנה נשק ואימונים לכוחות הביטחון של החונטה". בכוונת הפעילים להגיש עתירה דחופה לבג"צ.