משאל עם באיטליה: הקומוניסטים קוראים להצביע 'לאו' ורה"מ רנצי מאיים להתפטר

הבוקר (ראשון) נפתחו תחנות ההצבעה ברחבי איטליה. מיליוני אזרחים אמורים להכריע, במסגרת משאל עם, האם לתמוך בהצעתו של ראש הממשלה מתיאו רנצי לשנות את החוקה שנחקקה במדינה עם שחרורה מהשלטון הפשיסטי.

הקומוניסטים, יחד עם כוחות שמאל אחרים, קוראים להתנגד לרפורמה המוצעת. רנצי פנה בסוף השבוע, בפעם האחרונה לאזרחי ארצו לפני משאל העם, וביקש מהם לתמוך בשינויים המוצעים לחוקה. "יום ראשון הקרוב יכול לשנות את חייהם של ילדינו", אמר בפני עצרת מחוץ לביתו שבפירנצה, והדגיש כי "איטליה יכולה להפוך למדינה החזקה ביותר באירופה אם משאל העם יתקבל".

2016-12-04_193101

מזכ"ל מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית, פאולו פרארו: "אני מצביע לאו" (מתוך תשדיר בטלוויזיה האיטלקית)

רנצי הבטיח כי יתפטר אם האיטלקים ידחו את הצעתו לצמצם משמעותית את תפקיד הבית העליון בפרלמנט (הסנאט) ולהשיב כוח רב לראש הממשלה ולרשויות המקומיות. מתנגדי הרפורמה החוקתית טוענים שהיא תסיר מאיטליה את המגבלות הדמוקרטיות שהוטלו על הנהגתה לאחר מלחמת העולם השנייה כדי למנוע את עלייתם של רודנים לשלטון.

אולם, רבים מהאיטלקים צפויים להצביע "לא" במשאל העם פשוט כדי להביע את זעמם על רנצי, שבמדיניותו הניאוליברלית התקשה לשקם את הכלכלה האיטלקית שסובלת רבות מהמשבר הקפיטליסטי. על פי חוק, החל מה-18 בנובמבר אסור לפרסם סקרים הנוגעים למשאל העם, אך סקרים שבוצעו באופן פרטי ממשיכים להיערך, ולפי תוצאותיהם נראה כי מחנה ה"לא" ממשיך להוביל.

אם רנצי יפסיד בהצבעה ההיסטורית שתתקיים מחר, הוא צפוי לפנות אל הנשיא סרג'יו מטראלה ולהגיש את התפטרותו. מטראלה עשוי אולי לנסות ולשכנעו להישאר בתפקיד כדי לשמור על יציבות פוליטית, כך לפי גורמי ממשל באיטליה.

הכותרת הראשית של העיתון הקומוניסטי "איל מניפסטו", הבוקר, היא חדמשמעית: "לא אדוני". מזכ"ל מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית, פאולו פרארו, התראיין רבות בימים האחרונים וקרא להתנגד לרפורמה של רנצי בין היתר בגלל שראש הממשלה מנסה למחוק כמה מההישגים הדמוקרטיים שהושגו בעקבות הניצחון על המשטר הפשיסטי של הרודן בניטו מוסוליני.

ריאיון עם מזכ"ל מפגלת ההתחדשות הקומוניסטית (באיטלקית): http://www.rifondazione.it/primapagina/?p=26622

תשדיר טלוויזיה של מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית (3.03 דקות, איטלקית):

https://www.youtube.com/watch?v=zs9TJuq4PrY