מק"י וחד"ש בעקבות ביקור המשלחת הסעודית: הברית עם סעודיה משרתת את הנצחת הכיבוש

אנוואר עשקיגנרל סעודי בדימוס, ביקר בשבוע שעבר בישראל ונפגש עם מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכבושים, אלוף יואב (פולי) מרדכי. עשקי, שהגיע בראש משלחת של אנשי אקדמיה ואנשי עסקים מסעודיה, נפגש גם עם קבוצת חברי כנסת במטרה לעודד את השיח בישראל על יוזמת השלום הסעודית.

2016-07-24_213844

חברי המשלחת הסעודית במפגש עם חברי כנסת בהווה ובעבר (צילום: טוויטר)

עשקי שימש בעבר בתפקידים בכירים בצבא ארצו וכן במשרד החוץ הסעודי. כיום, הוא עומד בראש מכון מחקר בסעודיה. למרות שמדובר במשלחת שאינה רשמית הכוללת אנשי עסקים, מדובר בביקור חריג ביותר, וללא אישור של ממשלת סעודיה לא היה יכול עשקי להגיע לישראל. על פי "הארץ" במהלך הפגישה בין חברי הכנסת לבין עשקי וחבריו למשלחת סיפר הגנרל הסעודי על הקשר בינו לבין גולד וציין כי מנכ"ל משרד החוץ כתב לפני יותר מעשר שנים ספר נגד סעודיה בשם "ממלכת הרשע". עשקי אמר לח"כים כי באחת מפגישותיהם התנצל גולד על האשמותיו נגד סעודיה, ציין שטעה בחלק ממה שכתב והדגיש כי הוא מעוניין בהידוק הקשרים בין סעודיה לבין ישראל

בתגובה לבואה של המשלחת הסעודית, פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הודעה לפיה "הברית ההדוקה, העמוקה והוותיקה בין ממשלת ישראל למשטר הסעודי הפכה לגלויה ומסוכנת מאי פעם. הברית הזאת, יחד עם הצלע השלישית – האימפריאליזם – היא במהותה ברית שפוגעת בזכויות הלגיטימיות וההיסטוריות של העם הערבי הפלסטיני, ובמאבק לשלום צודק בין שני העמים הישראלי והפלסטיני". לדברי מק"י וחד"ש ביקורם האחרון בישראל של אישים סעודים ובהם אנוואר עשקי ופגישתם עם נציגי ממשלת נתניהו באמתלת "קידום שיח על יוזמת השלום הערבית" אינה באה "לאתגר את אסטרטגיית הסירוב הישראלית; אלא להכשיר אותה ולתת כיסוי "ערבי" לריקון היוזמה מתוכן, לחיסול פתרון שתי המדינות ולחיסול זכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני. הביקור הוא חלק ממסע הנורמליזציה של שיתוף הפעלה הישראליסעודי נגד איראן, סוריה ותנועות ההתנגדות באזור". כמו כן, מק"י וחד"ש מזהירות כי "פומביותה של הברית הזו מבטאת את הסכנות הגדולות לזכויות העם הפלסטיני, ובמיוחד לנוכח המתקפה של האימפריאליזם וגרורותיו נגד מדינות ועמי האזור – מתקפה שנועדה, בין השאר, לסתימת הגולל על השאלה הפלסטינית".