מפלגות קומוניסטיות במזרח התיכון מגנות את רצח העיתונאי הירדני נהאד חטאר

מפלגות קומוניסטיות במזרח התיכון מגנות את רצח העיתונאי נהאד חטאר, בן 56, בירדן. חמוש ירה אתמול (ראשון) למוות בעיתונאי ואיש שמאל חטאר, זאת לפני כניסתו למשפט בו נאשם בהפצת קריקטורה ברשת הלועגת לאלוהים ולאסלאם. הרצח מסעיר לא רק את ירדן אלא את התקשורת הערבית בכללותה. לאחרונה מצא עצמו הנרצח תחת ביקורת קשה אחרי ששיתף ברשתות החברתיות קריקטורה תחת הכותרת "האל של הדאעשים", ובה נראה גבר מזוקן שוכב במיטה לצד נשים ומבקש מאללה לספק לו יין וקשיו. מוסלמים שמרנים רבים ראו בקריקטורה פוגענית והרשויות טענו כי שיתופה הוא עבירה על החוק. על כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד". 

לאחר שיתוף הקריקטורה נאלץ העיתונאי לפרסם הבהרה ולהסיר את עמוד הפייסבוק שלו, אבל ראש ממשלת ירדן הורה לשר הפנים לעצור ולחקור אותו בגין "ביזוי הדת והאל". לפני שבועיים שחרר אותו בערבות בית משפט בעמאן אחרי שהוא היה עצור במשך שבועות. כמו כן, נאסר עליו לפרסם את דבריו בעיתונות הירדנית.

2016-09-26_192125

העיתונאי נהאד חטאר שנרצח בירדן (צילום: אל אתיחאד)

בחלוף שעות התברר כי המתנקש הוא ריאד איסמעיל אחמד עבדאללה, אימאם לשעבר במסגד בעמאן שהודח מתפקידו ב-2009. הוא ידוע בעמדותיו הקיצוניות ובכך שנהג להתעמת עם מתפללים. לפי חלק מהדיווחים בירדן הוא הודה בחקירה שרצח את העיתונאי בגלל הקריקטורה ששיתף. יצוין שהעיתונאי ניצל מניסיון רצח ב-1998.

עם מותו של העיתונאי, פרסמה המפלגה הקומוניסטית הירדנית הודעת השתתפות בצער המשפחה וגינוי חריף לרוצחים. עוד קראו הקומוניסטים הירדנים לאחד כוחות כדי למגר את אלה העושים שימוש בנשק קטלני כאמצעי לחיסול מתנגדים פוליטיים. גם המפלגה הקומוניסטית הלבנונית פרסמה הודעת גינוי וקראה למצות את הדין עם האחראים על הרצח. לדברי הקומוניסטים הלבנונים, על ממשלת ירדן לשאת באחריות למציאת לא רק אלה שביצעו את הרצח גם את אלה שעמדו מאחוריו. המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) וחד"ש פרסמו אמש אף הן הודעות גינוי לרצח, שלדבריהן הוא התוצאה הבלתי נמנעת משילוב האידיאולוגיה הפונדמנטליסטית ומעשי טרור "אשר הפילו קרבנות רבים בקרב עמי האזור".