ממשלת איסלנד נפלה בעקבות הפגנות המשבר הקפיטליסטי

ממשלת איסלנד היא הראשונה הנופלת בעקבות ההפגנות והמחאות שהתחוללו באי בעקבות המשבר הקפיטליסטי. ראש הממשלה גאיר הארדה, הודיע בצהריים על הקדמת הבחירות במדינה ל-9 במאי וסיפר כי בעקבות גידול סרטני שהתגלה בגרונו – אין בכוונתו להתמודד לקדנציה נוספת. הארדה, בן 57, היה אמור לכהן עד 2011 אך בשבועות האחרונים גבר עליו הלחץ להתפטר בעקבות ההפגנות. על כך מסרה סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

 שלשום הקיפו מפגינים את מכוניתו של ראש הממשלה בבירה רייקיאוויק והשליכו לעברה ביצים ופחיות. דוברו של הארדה מסר כי ראש הממשלה לא נפגע, אך היה נסער מאוד בעקבות התקרית. בתקרית אחרת נפצעו שני שוטרים בעימותים עם מפגינים מול בניין הפרלמנט. במהלך הפגנה לילית מחוץ לבניין הקטן של הפרלמנט, השתמשה אמש המשטרה בגז מדמיע. זו הייתה הפעם הראשונה שהשוטרים האיסלנדים נדרשו לכך מאז 1949, אז מחו תושבים על ההחלטה להצטרף לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) שני שוטרים אושפזו לאחר שנפגעו מאבנים שהושלכו לעברם. יומיים קודם לכן השתמשו שוטרים בגז מדמיע כדי לפזר מפגינים שצעדו בעיר תוך שהם מכים בסירים ומחבתות. איסלנד היא אחת הנפגעות הקשות מהמשבר הקפיטליסטי העולמי. לאחר קריסת הבנקים, נסקו שיעורי האינפלציה והאבטלה במדינה הסקנדינבית ואילו שער המטבע המקומי קרס. המפגינים מאשימים את ממשלת המרכז-ימין בכך שהרסה את הכלכלה המשגשגת של האי – בו 320 אלף התושבים. הארדה התעקש עד-כה להמשיך בתפקידו ואמר כי ממשלתו תפעל כדי להתגבר על המשבר.

בחודשים האחרונים המפגינים האשימו את הממשלה בכך שהרסה את הכלכלה המשגשגת ואולם ראש הממשלה הארדה התעקש עד עתה שלא להתפטר. ואולם סגניתו של מנהיג מפלגת המרכז-ימין, "המפלגה העצמאית", תורגרדור גונרסדוטיר, אמרה אתמול בפרלמנט כי היא צופה שהבחירות ייערכו עוד השנה.