מחר חדש: מטרת ההפרטה במשק לשבור את ארגוני העובדים

"מדיניות ההפרטה נועדה לשבור את ארגון העובדים וזו אחת המטרות המוצהרות של התהליך" – כך קובע ד"ר אמיר פז פוקס, מרצה למשפטים בקריה האקדמית אונו ומנהל שותף של הפרויקט "גבולות ההפרטה" במכון ון ליר. המחקר "עובדים בעידן ההפרטה", יוצג הערב בכנס "לנסח מחדש את גבולות ההפרטה" שיתקיים במרכז חזן במכון ון ליר בירושלים.

במחקרו בחן פז פוקס את השפעת ההפרטה על העובדים, ועקב אחר מעמד העובד לאחר מכירה של חברות ממשלתיות כדוגמת "חיפה-כימיקלים" וה"שקם", לצד מעמד העובד בחברות כוח אדם ממשלתיות.

לדבריו, בהסתכלות לאחור נמצא קשר ישיר בין מגמת ההפרטה לפגיעה בכוחם של עובדים, הבאה לידי ביטוי ביכולתם להתארגן ולנהל מו"מ כדי לחתום על הסכמים קיבוציים. "לאורך השנים ממשלות ישראל ורבים מנבחרי הציבור הצהירו בפומבי שמטרת ההפרטה היא שבירת איגודי העובדים", טוען פז פוקס במחקרו. "התוצאה היא שלאורך הזמן ארגוני העובדים הולכים ונחלשים והפערים בהכנסות הולכים וגדלים".

פז פוקס מציין כי "למרות שהמדינה היא המעסיק הגדול ביותר של עובדים דרך חברות כ"א והיא טוענת שזה משתלם, כשבאים לבחון זאת מתברר שאין למדינה נתונים בסיסיים כמו כמה אנשים מועסקים דרך חברות כ"א. העסקה כזאת מסתמנת כפוגענית המציעה שכר נמוך ב-30%, גורמת לאפליה של נשים וערבים ויוצרת מעמדות".