מחאה פעילי זכויות אדם: שייט לעזה שבמצור

 

 
 
44 פעילי זכויות אדם מ-14 ארצות שונות, המבקשים למחות על המצור הישראלי המוטל על עזה, שטים היום (יום ו') מלרנקה שבקפריסין לעבר עזה. ההפלגה נעשית על ספינות קטנות, האמורות להגיע למים הטריטוריאליים של עזה מחר בבוקר. הכותרת של מסע ההפלגה – "לשחרר את עזה".
אחד הפעילים בשייט המחאה הסביר, כי השייט נועד למשוך את תשומת לבו של העולם לעובדה, שישראל מונעת מתושבי עזה, מזה 41 שנה להפליג מעזה וכן להקים בחופי עזה נמל עמוק מים. על הספינות מצויים גם משלוחי סיוע לפלסטינים.
בקרב הפעילים נמצאים גם גיסתו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, וחבר הפרלמנט היווני. ניצולת השואה הדי אפשטיין, (84), התכוונה לצאת למסע, אך לא יכלה לעשות זאת מסיבות רפואיות.
עווידה עארף, פלסטינים בעלת אזרחות של ישראל וארה"ב, המשתתפת בשייט, הדגישה, כי "המצור של ישראל על עזה הוא לא רק בלתי חוקי מנקודת הראות של החוק הבינלאומי, אלא גם בלתי מוסרי. ממשלות העולם יודעות מה קורה בעזה, אך אינן עושות דבר לשינוי המצב".
שלטונות ישראל ניסו למנוע את הפלגת הספינות, אך שלטונות קפריסים הבהירו, שאין עילה חוקית לעשות זאת.
בשנת 1989 נעשה ניסיון דומה להפליג מקפריסין לעזה. ניסיון זה, שכונה "ספינת המגורשים", ובו נטלו חלק גם ישראלים, אורגן בידי אש"ף. אך  ניסיון השייט הקודם לא יצא לפועל, משום שפצצה פערה חור בגוף האונייה השכורה בעודה עוגנת בקפריסין..