מו"מ בין ההסתדרות לקבלנים לצירוף עובדי בניין זרים לארגון העובדים

 

ההסתדרות והתאחדות הקבלנים מנהלות משא ומתן שצפוי להוביל לצירופם של 8,000 עובדים זרים בענף הבנייה בישראל אל שורות ארגון ההסתדרות. הצטרפות העובדים הזרים תתאפשר על רקע החלטת ההסתדרות מלפני כחודש לשנות את תקנון הארגון, כך שיראה בעובדים הזרים חברים שווי זכויות. השינויים בתקנון צפויים להתקבל כבר בשבוע הבא.

ההצעה לצירוף העובדים הזרים להסתדרות היא, למעשה, עסקה עבור הקבלנים המבקשים להשתמש בכוחה של ההסתדרות, ובעיקר בכוחו של היו"ר עופר עיני, כדי לשמר את מספר העובדים הזרים בענף הבנייה. על אף החלטת הממשלה להוריד את מספר העובדים הזרים בענף מ-8,000  ל- 5,000 כבר ביוני 2010, שני הגופים ייאבקו לשימור ולהבטחת מכסה של  8,000 עובדים זרים בחמש השנים הקרובות.

יצוין כי צירוף עובד להסתדרות צריך להיעשות מתוך הסכמה של העובד ולא של המעסיק. עם זאת, יכולים המעסיקים להמליץ לעובדיהם להצטרף לארגון עובדים, ואף להחתים אותם – על פי רצונם – על טופס המצרף אותם להסתדרות. צירוף העובדים הזרים להסתדרות צפוי להוביל לעלייה בהכנסות של ארגון העובדים. כך, אם יצטרפו כל העובדים לארגון, תזכה ההסתדרות להכנסה נוספת של קרוב למיליון שקל שיזרמו לקופתה. התאחדות הקבלנים מצדה תזכה בהבטחת מספרם של העובדים הזרים שנים קדימה.

בענף הבנייה עובדים כיום כ-184 אלף עובדים, כ-8,000  בלבד מתוכם הם עובד דים זרים, שהגיעו בעיקר ממזרח אירופה וממזרח אסיה. למרות מספרם הקטן יחסית, ישנה חשיבות רבה לעובדים הזרים המועסקים בעבודות המכונות "עבודות רטובות". מתוך 30 אלף הברזלנים, הטייחים, הבנאים והתפסנים המועסקים במקצועות אלו בענף הבנייה, כ-6,000 בלבד הם ישראלים, ואילו השאר פלסטינים ועובדים זרים.