מדוע התרבו הקריאות להחרים את חנויות הרשת 'רמי לוי שיווק השקמה'

טייקון המזון, התעופה והסלולר ואיש מרכז הליכוד רמי לוי עורר סערה בעת שהצהיר בוועידת "מרכז הבנייה הישראלי עיר הנדל"ן" שנערכה בשבוע שעבר באילת: "הייתי רוצה להחליף את כל העובדים הפלסטינים בישראלים אבל זו לא המציאות שלנו". עוד הוסיף: " הבעיה שלנו שחלק מהישראלים לא רוצים לעבוד אצלי. בסופו של דבר צריך להביא חצי מיליון עובדים זרים. אי אפשר להיות תלויים בפלסטינים יותר וככה גם הפריון יעלה ככה כי תהיה תחרות".

לוי צודק, יהודים וערבים כאחד מסרבים לעבוד בתת-תנאים ובשכר הנמוך שהוא מציע לעובדיו. לא פעם דווח על הפרקטיקות עבודה הבעייתיות בעסקיו של לוי – כולל התנגדותו העיקשת להתארגנות עובדים. לצערו של לוי, עובדים מוחלשים מהפריפריות הקפיטליסטיות לא יודעים עברית ואי אפשר להושיב אותם ליד הקופה או להציבם ליד דוכן הירקות. באתר "ווינט" צוטטו עובדים שהגיעו מהודו כדי לעבוד בענף הבנייה אומרים "אנחנו לא מפחדים מהמלחמה, בהודו המשכורות גרועות. פה נרוויח לפחות 2,000 דולר בחודש". כך המנגנון עובד, מעדיפים להעסיק עובדים מוחלשים ולפטר עובדים מקומיים.

דבריו הגזעניים של לוי באים בהמשך ישיר לדיונים בממשלה ובקרב הקבלנים בדבר העסקת מהגרי עבודה מהודו, סרי לנקה ומולדובה שיחליפו את העובדים הפלסטינים תושבי השטחים הכבושים המועסקים בישראל – לרוב בענף הבנייה. הגדיל לעשות שר השיכון יצחק "לואי ויטון" גולדקנופף (יהדות התורה) כאשר הציע לסגור הבאת עובדים ישירות עם חברות כוח אדם בדרום מזרח אסיה, ללא חתימת הסכם בין הממשלות כמקובל. הצעתו נפלה בשל חשש מסחר בבני אדם.

פרסום דברי לוי באתר "וואלה" גרר קריאות ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) להפסיק ולקנות ברשתות המזון של רמי לוי שיווק השקמה ורבים מהמגיבים הערבים זעמו על גזענותו של טייקון הימין.

המלחמה ברצועת עזה, הטילה אסון כלכלי כבד על תושבי רצועת עזה והגדה המערבית הפלסטינים. האחרונים סובלים מהתנכלויות, מעצרים, כתרים צבאיים ומעצירת הפעילות הכלכלית ואף שלילת כניסה לצורך עבודה לישראל – פרט להתנחלויות, שראשיהן דאגו כי פלסטינים ימשיכו לעבוד עבורם.

כבר לא ניתן להסתיר שמאז פרוץ המלחמה ענפים שלמים במשק נעצרו, בהם בולט ענף הבנייה שפעילותו צנחה ב50% לפי הנתונים שפרסם ד"ר רון, תומר נשיא התאחדות התעשיינים. ענפים נוספים כמו אירוח, ענף המסעדנות וענפי בידור ופנאי אף הם נפגעו.