מאות נעצרו: נמשכות מחאות הסטודנטים באיסטנבול נגד שלטונו של ארדואן

הסטודנטים באוניברסיטת בואזיצ'י היוקרתית באיסטנבול מוחים זה כחודש נגד מינויו של רקטור חדש על ידי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, באחת המחאות המשמעותיות ביותר נגד משטרו בשנים האחרונות. כך מוסר העיתון היומי הקומוניסטי הטורקי "סול".

בדיווחים נאמר שלמרות האיסור של המשטר על הפגנות ברחובות הערים, סטודנטים ומרצים במוסד האקדמי מוחים מאז תחילת החודש שעבר מפגינים ברחובות ובתוך הקמפוס נגד המינוי של הפוליטיקאי לשעבר מליה בולו לרקטור החדש. הם תוקפים את מהלך האנטי-דמוקרטי, מאחר שעל פי התקנון חברי הסגל הם הבוחרים את הרקטור – המקביל לנשיא אוניברסיטה בישראל.

שר הפנים סולימאן סוילו, אף החריף את העימות השבוע כשכינה את המפגינים "סוטים להט"בים" בטוויטר בהתייחסו לציור שהוצג בתערוכת מחאה בקמפוס. הוא אף שיבח מעצרם של סטודנטים שלדעת המשטרה הם האחראים לכך. ארגון הסטודנטים "סולידריות בואזיצ'י" מסר כי התערוכה, שבה הוצגו יותר מ-300 יצירות, התקיימה בין השאר במחאה על מינויו של הרקטור החדש. "כל יצירת אומנות היא דבר שפתוח לביקורת, אבל העמדה לדין בגין אומנות – זו פשוט הגבלה של חופש הביטוי", נמסר בהודעת הארגון. הוא הדגיש את ערך הפלורליזם באוניברסיטה והוסיף כי דברי הסתה המבוססים על נטייה מינית וזהות מגדרית הם דבר בלתי מתקבל על הדעת בטורקיה במאה ה-21. "לא תחזירו אותנו לימי הביניים", אמרו פעילים קומוניסטים בקמפוס.

כרזת תמיכה של המפלגה הקומוניסטית הטורקית עם הסטודנטים המפגינים באיסטנבול

 

סוילו אמר בשידור חי בטלוויזיה כי מתפקידו לשמור על המשפחות מפני "הסוטים הלהט"בים" בקרב המוחים. "אני מאמין, ולפי האמונה שלי, זאת סטייה. בתור מוסלמי, אני מחויב לומר זאת, להגנת ערך המשפחה". יצוין שימים האחרונים נעצרו יותר מ-400 סטודנטים, עם התרחבות המחאה.

הסטודנטים מפגינים בקמפוס של בואזיצ'י, אחד המעוזים האחרונים של החופש האקדמי בטורקיה. השבוע עמדו בגבם למשרדי ההנהלה, וקראו לרקטור להתפטר. מחוץ לקמפוס, מאות הפגינו בשכונת קדיקוי באיסטנבול, ונשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "הלהט"ב לעולם לא יצעדו לבד". המשטרה פיזרה אותם תוך שימוש בגז פלפל ועצרה יותר ממאה איש, לפי לשכת מושל איסטנבול. גם באנקרה הבירה, המשטרה התעמתה עם מפגינים, שחלקם צעדו "כתף אל כתף נגד הפשיזם". בסרטונים שעלו לרשתות החברתיות נראו שוטרים גוררים מפגינים, ואוזקים את ידיהם מאחורי גבם. סוכנות הידיעות הרשמית אנדולו דיווחה על מעצרם של 69 איש.

 

סרטון: הפגנה במרכז איסטנבול  

https://www.facebook.com/TurkiyeKomunistPartisi/videos/842322839651715

 

שידור, אמש, תחנת הטלוויזיה המקוונת הקומוניסטית "סול" – מדוע נאבקים הסטודנטים? (בטורקית):

https://sol.org.tr/haber/bogazici-ogrencileri-bu-aksam-sol-bakista-canli-yayinda-25431

 

עוד בנושא, ידיעה ב"זו הדרך": https://zoha.org.il/98831