לשים קץ למלחמה: מאות השתתפו בכנס היהודי-ערבי של שותפות השלום שנערך בעיר טירה

הכנס היהודי-ערבי של שותפות השלום, בה משתתפים עשרות מפלגות, ארגונים וקבוצות פעולה, התקיים אתמול (שישי) בבית א-דיאפה בעיר טירה. חרף מזג האוויר הסוער, אל הכנס הגיעו כ-350 משתתפים ובמסגרתו הוקמו דוכנים של ארגוני השותפות.

במושב המרכזי בהנחיית סמאח סלאימה ומוריה שלומות השתתף ראש עיריית טירה, מאמון עבד אלחי, ששיבח את פעילות השותפות  והזכיר שהעיר אירחה מאז פרוץ המלחמה שני אירועים משותפים של יהודים וערבים. יו"ר וועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה, סיפר על תחושותיו ביחס למזג האוויר הקשה שמחוץ לאולם אשר מכה באוהלי העקורים הפלסטינים ברצועת עזה, לעומת ההתכנסות בבניין המקורה, והסביר כיצד יש לפעול "כדי למנוע את הפלישה לרפיח, כשמאל עקבי ובלתי מתפשר". עוד דיבר על "חלוקת מונופול הכוח של המדינה", אשר מעניקה חסינות לארגוני הפשע המאורגן ולמתנחלים "כולם חמושים בנשק ישראלי". יצוין שבעת דבריו נרצח צעיר בן 20 בעיר טייבה השכנה.

אחריו, שיתפה הודא אבו עובייד הפעילה בפורום דו קיום בנגב על העשייה המרובה בחמ"ל שהוקם ברהט כדי לסייע לתושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב ועל התנכלויות השב"כ והמשטרה אליו ולפעיליו שרבים מהם נעצרו. היא הצביעה על השימוש הציני בנפגעי המלחמה הערבים-בדואים שגם היו קורבנות ישירות להפקרה הממשלתית ולרקטות החמאס. לדבריה תושבי הכפרים הבלתי מוכרים לא הרגישו שהם מסוגלים לצאת מבתיהם על אף הסכנה העצומה, מחשש שיהרסו בידי השלטונות ואף מתוך הטראומה של הנכבה שהתחוללה ב-1948.

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) בירך על בניית השותפות וסקר את המצב הפוליטי הקשה שנוצר בצל המלחמה. העיתונאי מירון רפופורט, מארגון ארץ לכולם, התייחס על הצורך בשותפות כדי שלאחר תום המלחמה בעזה ניתן יהיה לקדם פתרון מדיני לטובת שני העמים. דיאנה קאסם, אשר בן דודה שלה מורשד עבד אלחי שהיה בהתקף פסיכוטי נרצח בידי שוטרים, מסרה שלא נעשה ניסיון להימנע מההרג באמצעים לא-קטלניים, ואף הפקירו מורשד לדמם למוות למשך שעה וחצי. היא שיתפה את הקהל ברשמיה כרוקחת בצל המלחמה, על העלייה המואצת בהנפקת מרשמים להפרעות פסיכוטיות ועל אירוע בו מטופל ששלף את נשקו האישי מהמילואים בעת שבדרש לקבל קנאביס רפואי. עוד הצביעה על הסכנה המוחשית של החימוש בעידוד ממשלת הימין והמיליטריזציה על החיים האזרחים בישראל ובייחוד על האזרחים הערבים-פלסטינים.

המנחה סאמח סלאימה הוסיפה על פרטים האלימות המגדרית בישראל והסכנה העצומה הנשקפת לנשים בעקבות המלחמה. אחריה דיבר אלון-לי גרין, מראשי עומדים ביחד, שעמד על הדרכים לבניית רוב שידרוש שלום בקרב הציבור היהודי. סופיה אור, אשר הכריזה על סירוב לשרת בצבא כיבוש, מסרה למאות המשתתפים שצפויה להיכלא בקרוב. לסיכום המושב, ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל), העומד בפני ניסיון הדחה ביום שני הקרוב בכנסת, הודה על הסולידריות שהוא מקבל וקרא להעצים את ההתנגדות למלחמה ולפלישה לרפיח.

יצוין שבתום מושב המליאה, המשתתפים לקחו חלק בשמונה מעגלי שיח אשר דנו במגוון נושאים ובמרכזם חיזוק השותפות היהודית-ערבית נגד המלחמה. בתום הדיונים, רבים העלו שביעות רצון מתוכנם ולמחויבות להמשך השותפות כארגון גג לכוחות השונים הפועלים למען קידום שלום ושוויון. זאת, תחת חמשת העקרונות של השותפות: סיום המלחמה, שחרור החטופים והאסירים בעסקת "כולם תמורת כולם", התקדמות לפתרון מדיני, סיום הרדיפה הפוליטית ופעולה למען כל האוכלוסיות המודרות והמוחלשות אשר משלמות את המחיר הכבד ביותר מהמשך המלחמה.

בין הארגונים השותפים ביוזמה: אקדמיה לשוויון, הגוש הרדיקלי, איתך-מעכי, משפטניות לצדק חברתי; אמהות נגד אלימות; ארץ לכולם – שתי מדינות מולדת אחת; אשה לאשה – מרכז פמיניסטי בחיפה; בית ספר לשלום נווה שלום, בני אברהם, בנק"י, הגוש נגד הכיבוש בניו יורק, הורים נגד מעצרי ילדים, זוכרות, זזים, זעקת האימהות, חד"ש, חוריה, חלונות אפיקים לתקשורת, יש גבול, כאן זה לא אולפן, כל אזרחיה, לוחמים לשלום, מאבק סוציאליסטי, מחסום-וואצ', מסרבות, נשים בשחור, נשים נגד אלימות, עו"סים שלום, עוז ושלום, עומדים ביחד, פורום דו קיום בנגב, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, פסיכואקטיב, פעילי בקעת הירדן, פרופיל חדש, פרי ג'רוזלם, קול רבני לזכויות אדם, קולקטיב מזרחי אזרחי, רעך כמוך, שוברים שתיקה, תורת צדק, תנד"י, תע"ל, ישראלים למען שלום – גרמניה, חקל – ברית להגנה על זכויות אדם, אמהות למען החיים, נשים עושות שלום ומטה המאבק בחוק הלאום.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127389