לא רק ברצועת עזה ובצפון: החזית השלישית והרביעית של ממשלת הימין

ארגון זכויות האדם "שלום עכשיו" פרסם השבוע דו"ח חדש תחת הכותרת "החזית השלישית". הדוח מראה איך מתנחלים אלימים בגבעות מנצלים את הכאוס הביטחוני למימוש הפנטזיות המשיחיות שלהם. ברוב המקרים הם זוכים בגיבוי ההנהגה המתנחלית – החל משתיקה רועמת ועד חלוקת כלי נשק.

"הפורעים הכהניסטים מנצלים את הפניית המשאבים של צה"ל ללחימה בחמאס כדי להבעיר את השטחים ולא בוחלים באמצעים: גירוש קהילות פלסטיניות משטחיהן, פריצת דרכים למאחזים חדשים ופגיעה בפעילות צה"ל – כל אלה באלימות הולכת וגוברת – שכבר הגיעה במספר מקרים לכדי רציחות של חקלאים", נאמר בדו"ח.

על פי שלום עכשיו, לטרור המתנחלי שני יעדים מרכזיים: השתלטות על קרקעות ברחבי הגדה והצתת חזית לחימה נוספת במזרח. שני היעדים משרתים את מטרת העל המשיחית של דיקטטורת ההלכה בין הירדן לים וסיכול כל אפשרות לפתרון מדיני, שעיקרו הקמת מדינה פלסטינית בצידה של ישראל בשטחים שנכבשו ביוני 1967.

173 הרוגים פלסטינים בחודש האחרון

בארבעת השבועות הראשונים מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, חלה עליה חדה, בהיקף ובחומרה, באלימות מתנחלים כלפי פלסטינים בגדה המערבית. משתיים עד שלוש תקיפות מדי יום עד שבע תקיפות. בחסות המלחמה, קבוצה קטנה של מתנחלים אלימים מקיימת מבצע מאורגן לגירוש קהילות פלסטיניות המתגוררות באזור "סי" באמצעות התקפות מאורגנות, איומים והפחדות, פגיעה ברכוש ואף פגיעות בגוף, בייחוד בדרום הר חברון ובבקעת הירדן. כמה מהמעשים נעשים בידי מתנחלים לבושים במדי צה"ל, חלקם גויסו למילואים להגנת ההתנחלויות בעקבות המלחמה וזוכים בגיבוי של כוחות הכיבוש.

מלבד ההתקפות על קהילות פלסטיניות ישנה גם התארגנות של מתנחלים, שקיבלה את תמיכת ראשיהם, למנוע מפלסטינים למסוק זיתים. יחד עם קמפיין בדרישה שצה"ל יאסור על מסיק, יוצאים מתנחלים באופן מאורגן לגרש מוסקים פלסטינים באיומים ותוך שימוש בנשק. הדרישה למנוע את המסיק קיבלה גיבוי רשמי משני מתנחלים היושבים בממשלת נתניהו: השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

על פי נתונים שמסר אתמול (שלישי) המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם, מאז 7 באוקטובר נהרגו 173 פלסטינים, בהם 46 ילדים, מידי כוחות ישראליים. שמונה בני אדם נוספים, בהם ילד אחד, נהרגו מידי מתנחלים בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית. שלושה ישראלים נהרגו במתקפות שביצעו פלסטינים אחרי 7.10.

מספר הפלסטינים שנהרגו בגדה המערבית מאז ה-7 באוקטובר מהווה 42% מכלל ההרוגים הפלסטינים בגדה המערבית בשנת 2023 (418). כ-59% מההרוגים מאז ה-7 באוקטובר קיפחו חייהם במהלך עימותים שפרצו בעקבות מבצעי חיפוש ומעצר, בעיקר בנפות ג'נין וטול כרם. כ-27% נהרגו בהפגנות הזדהות עם תושבי עזה, 7% נהרגו במתקפות מתנחלים נגד פלסטינים ו-7% הנותרים נהרגו בעת שתקפו או תקפו לכאורה כוחות ישראליים או מתנחלים.

כמו כן, מאז ה-7 באוקטובר פצעו כוחות הכיבוש 2,625 פלסטינים בגדה המערבית, בהם לפחות 275 ילדים, יותר ממחציתם במהלך הפגנות. 74 פלסטינים נוספים נפצעו מידי מתנחלים. כ-33% מהפצועים נפגעו מתחמושת חיה.

בישראל אסור להפגין, אסור למחות

החזית הרביעית שפתחה ממשלת ישראל הימנית היא נגד אזרחיה המתנגדים למלחמה. כך מתקדמת ההפיכה המשטרית: בחסות המלחמה ומחיר הדמים הכבד ובהוראת הממשלה, פוגעת המשטרה קשות בזכויות יסוד ובהן זכות המחאה והביטוי. התגובות הברוטליות של המשטרה, הכוללות מעצרים ופצועים, בכל עת שאזרחים ערבים או פעילי שלום מנסים למחות היא ללא תקדים. למרות זאת מוסיפים מתנגדי המלחמה למחות ברחובות בדרישה להפסקת אש, לשחרור החטופים תמורת כל האסירים והעצירים הפלסטינים ולפתרון מדיני.

אכן, נהרגו יותר מ-1,200 ישראלים ונתינים זרים, רוב רובם במעשי הטבח של החמאס ב-7 באוקטובר. נכון ל-10 בנובמבר פורסמו שמותיהם של 1,162 הרוגים בישראל, בהם 845 אזרחים ושוטרים ו-33 ילדים. כמו כן, על פי הרשויות, 239 בני אדם מוחזקים בשבי בעזה.  יצוין שהפלסטינים ברצועת עזה שילמו מחיר כבד עוד יותר. נכון ל-10 בנובמבר בשעה 14:00 (זה העדכון האחרון שנמסר לפני שנותקו קווי הטלפון), היה מספר ההרוגים בעזה 11,078, מהם  4,506 ילדים ו-3,027 נשים. דווח שכ – 2,700  בני אדם נוספים, בהם כ-1,500 ילדים, נעדרים וייתכן שהם לכודים שממתינים לחילוץ או מתים שיש לפנות את גוויותיהם שמתחת להריסות. על פי אותם דיווחים, יותר מ-27 אלף פלסטינים נפצעו.