כנס חיפה לפוליטיקה ולחברה הערבית: מקורה של ההפיכה המשטרית בכיבוש השטחים

בכנס חיפה השני לפוליטיקה ולחברה הערבית בישראל של "הארץ" שנערך היום (שלישי) באוניברסיטת חיפה גינה יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה את הרג החפים מפשע ברצועת עזה. עודה הוסיף בשיחה עם עורך "הארץ" אלוף בן: "הכיבוש הוא שורש הרע, וחייבים להכיר בעובדה פשוטה: יש פה שני עמים ומגיעה לשניהם זכות להגדרה עצמית וצריך פתרון, מדינה לצד מדינה. האם יש משהו יותר טריוויאלי מזה?".

"כל הכיבוש הארור לא מצדיק כהוא זה הרג של יהודי אחד, והטבח הנורא של 7 באוקטובר לא מצדיק כהוא זה הרג של ילד פלסטיני אחד. הטבח האיום ונורא של 7 באוקטובר, אני לא רוצה שהעם שלי יהרוג ילד בן שנה או ייקח בשבי אישה בת 80. זה אסור בתכלית האיסור. וההרג הזה, הוא מצדיק רצח של 30 אלף אנשים? 15 אלף ילדים? זה פשע נגד האנושות". ח"כ עודה הגיע לוועידה מפגישה עם עבדאללה מלך ירדן בעמאן (ר' ידיעה נפרדת באתר), ואמר: "אני צריך להגיד פה דברים שהם בקונצנזוס. כל האזור רואה שבממשלה יושבים אנשים מחרחרי ריב ומלחמה, וצריך לעשות הכל בשביל להעיף אותם וללכת לכיוון אחר לגמרי".

ח"כ עודה הדגיש שהכיבוש הוא הנושא הבוער ביותר: "29% יהודים תמכו לפני ה-7 באוקטובר, ו-15% היום, בפתרון שתי מדינות. אבל 81 אחוז חושבים שזאת הסוגייה הכי חשובה כרגע. האם אנחנו רוצים להמשיך באותה דרך שאנחנו הולכים בה שנים? האם זאת דרך טובה? אני בטוחה שיהיה רוב שיגיד לא. מי האמין שבשנת 1991 יצחק רבין, הנץ של מפלגת העבודה, היה יכול להתחיל עם אוסלו. מי האמין ב-1974 שאחרי ארבע-חמש שנים יהיה שלום עם מצרים? אני אומר שכשיהיה שלום נסתכל אחד על השני ונשאל איך לא עשינו את זה כבר". בהתייחסו להפיכה המשטרית הדגיש עודה: "הגנרלים התנגדו להפיכה המשטרית. אנשי העסקים התנגדו להפיכה המשטרית. אבל מאיפה היא באה? היא באה מהכיבוש. מרוטמן המתנחל, מבן גביר המתנחל, זה שורש הרוע שפוגע במרחב הדמוקרטי".

ח"כ לשעבר, ד"ר יוסף ג'בארין (חד"ש) השתתף אף הוא בכנס ואמר: "דווקא בתוך השמאל הציוני אין שיח אמיתי של שיתוף ועל שוויוניות אזרחית מלאה. יש פה בנגביריזציה וסמוטריצ'יזציה. גם השמאל הציוני לא לוקח ברצינות את החברה הערבית. אנחנו בתור מפלגה שמציעה הכרה בזהות הלאומית והתרבותית של הציבור הערבי, לא יכולים לסבול אותם שותקים".

ג'בארין התייחס גם לדבריו של רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' גור אלרואי, שדיבר בתחילת הכנס ושהדגיש את שיעורם הגבוה של הסטודנטים הערבים במוסד: "אוניברסיטת חיפה הייתה חלק מהבעיה וחלק מהרדיפה של הסטודנטים הערבים בחודשי המלחמה הראשונים. במקום להיות חלק מהפתרון וחלק מכיבוד חופש הביטוי. הייתכן שבאוניברסיטת חיפה יש 44% סטודנטים ערבים ובקושי 3% מרצים ערבים וכל כך מעט ערבים בסגל המנהלי? איך זה יכול להיות? הסטודנט הערבי באוניברסיטת חיפה שומע את פרופ' אלרואי מדבר על שוויון והוא צוחק".

בסיכום דבריו אמר ח"כ ג'בארין: "נפל בחלקי לשבת ברשימה המשותפת ב-2015. הייתה טעות לפרק את הרשימה ואני פועל כעת בתוך חד"ש להקים מחדש את המשותפת. אני מאמין שהאינטרסים המשותפים בחברה הערבית גוברים על חילוקי דעות פה ושם, ואני שומע את המסר הציבור הזה גם מהציבור. אני מקווה שרע"מ עדיין חושבים בכיוון הזה". לשאלת המנחה "האם בני גנץ יכול להיות יצחק רבין", השיב ג'בארין: "הוא מאוד רחוק מזה".

מנכ"ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, ד"ר סאמר סוויד, אמר בדיון: "מדינת ישראל של נתניהו ניסתה לנהל את הסכסוך, והקונספציה הזו קרסה ב-7 באוקטובר. חשבתי שעל זה ידברו בימים שאחרי כן, אבל השיח היה על 'שמאלנים שהתפכחו'. וזו החולשה של השמאל, לתת לאנשים כמו עמית סגל להכתיב את השיח בתקשורת. השמאל לא מדבר שמאל. המנהיגים בודקים איפה דעת הקהל והולכים לפיה במקום להוביל אותה. פה צריך להתחיל השינוי". ד"ר סוויד הדגיש ש "העלאת אחוזי ההצבעה בחברה הערבית היא צו השעה. החירום שלי הוא איך לגרום לאנשים להיות מעורבים ופעילים ולשנות את המציאות".