כוחות צה"ל סגרו מחצבות בבעלות פלסטינית בשטחים הכבושים

 

הארגון הבינלאומי משמר זכויות אדם דיווח בשבוע שעבר כי בשלהי חודש מארס 2016 סגרו כוחות צה"ל כ-35 מחצבות השייכות לפלסטינים בגדה המערבית והחרימו ציוד בשווי מיליוני דולרים. פעולות אלה, שהובילו לשיתוק המחצבות, מסכנות את פרנסתם של עד 3,500 פועלים ומדגישות את האפליה הגלומה בכללים שישראל מפעילה לגבי מחצבות בבעלות פלסטינית, להן לא מוענקים רישיונות חדשים מזה 20 שנה.

2016-04-30_230221

חיילי צה"ל בפשיטה באחת המחצבות בחודש שעבר (צילום: סעיד דריה)

כוחות הצבא סגרו את המחצבות הסמוכות לכפר בית פגא'ר ב-21 במארס, ארבעה ימים לאחר ששני תושבי הכפר דקרו ופצעו חייל ישראלי. תזמון פעולות הסגירה וריבוין מעלים חשש כי המדובר בענישה קולקטיבית האסורה על פי החוק הבינלאומי. לדברי שרי בשי, מנהלת מחלקת ישראל ופלסטין בארגון משמר זכויות אדם, "הצבא התחייב לאפשר פעילות כלכלית פלסטינית, אך תחת זאת, הוא חונק תעשייה פלסטינית בגדה המערבית בעודו מעודד אותה תעשייה ממש בהתנחלויות". במכתב לארגון בו הצדיק את סגירת המחצבות, מסר הצבא אשר שולט בגדה המערבית הכבושה כבר קרוב לחמישים שנה, כי המחצבות פעלו ללא רישיון והיוו מפגע בטיחותי וסביבתי. ואולם, הצבא מסרב בשיטתיות להנפיק רישיונות למחצבות בבעלות פלסטינית מאז 1994, בעוד הוא מקצה שטחים נרחבים בגדה למחצבות בהתנחלויות אשר פועלות בניגוד לחוק הבינלאומי.

בארגון סבורים התזמון של סגירת המחצבות "מעלה חשש שהרשויות הישראליות מענישות את תושבי הכפר בגין מעשים שלא הם ביצעו. הצבא פשט על המחצבות והחרים ציוד בשווי מיליוני דולרים ארבעה ימים לאחר ששני תושבי בית פג'אר, כפר הסמוך לבית לחם, דקרו ופצעו חייל ישראלי בצפון הגדה המערבית. הפעם האחרונה בה פשטו כוחות צבא על המחצבות והחרימו ציוד אירעה ב-25 בנובמבר 2015, שלושה ימים לאחר שתושב אחר מן הכפר הרג ישראלית בצומת גוש עציון, לא הרחק משם".

עוד בנושא:

https://www.hrw.org/he/news/2016/04/21/289092https://www.hrw.org/he/news/2016/04/21/289092